Bijna driekwart van de directies van de Nederlandse bedrijven vindt dat de digitale revolutie het zakelijke leven radicaal zal veranderen. Dit geldt met name voor de internationale concurrentieverhoudingen, aldus een onderzoek van het adviesbureau Verdonk, Otten, Dik & Wiegerinck.
Internet wordt commercieel veel interessanter. Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de grotere Nederlandse bedrijven veel van Internet in de (nabije) toekomst verwacht. Momenteel gebruikt 45 procent van de grotere bedrijven Internet.
De helft van de niet-gebruikers is van plan binnen twee jaar Internet te gaan benutten. Het onderzoek werd in april gehouden onder de 1000 grootste bedrijven in Nederland. 57 Procent denkt dat ook ons privéleven onder invloed van het Net ingrijpend zal veranderen. Inmiddels gebruikt 45 procent van de ondervraagde bedrijven al Internet voor met name communicatie met klanten en leveranciers. De helft van de niet-gebruikers wil binnen twee jaar Internet daarvoor gaan gebruiken.
Drie op de vijf bedrijven heeft budget vrijgemaakt om te experimenteren met nieuwe vormen van informatie-technologie, zoals Internet, edi, voice response en info-zuilen. Bij 67 procent wordt dit geld gehaald uit het automatiseringsbudget, bij 23 procent betreft het een apart IT-budget en bij 8 procent vormt dit een onderdeel van het marketing-budget.