Het bedrijfsleven ontdekt in razend tempo de mogelijkheden van het wereldwijde web. Het Amerikaanse adviesbureau Forrester Research signaleert de trends.
Terwijl vorig jaar slechts 8 procent edi (electronic document interchange) pleegde via Internet, denkt maar liefst 40 procent dat volgend jaar te doen. Elektronische post werd in mei 1995 door slechts 40 procent toegepast, in november 1996 was dit al 81 procent. Eenzelfde plaatje geldt voor hetbrowsen: 29 procent in mei 1995 versus 73 procent in november 1996.
Forrester schat dat er momenteel zo’n 11 miljoen mensen vanuit huis toegang hebben tot Internet. Dit aantal loopt op tot 52 miljoen in het jaar 2000, waarbij het bureau opmerkt een zeer conservatieve schatting gemaakt te hebben. Het bureau vindt het hoog tijd dat bedrijven zich serieus gaan bezighouden met de mogelijkheden van het Internet. Het ontwikkelde eenroadmap naar integratie van het web in de bestaande activiteiten.
De eerste stap daarin is het definiëren van het project en het vrijmaken van de benodigde fondsen en mankracht. Deze fase startte in 1994 enmoet in 1997 afgerond zijn. Fase twee (1995 tot 2000) is het koppelen van bestaande databases en systemen aan het Net. Fase drie is het kapitaliseren op de investeringen. Deze fase kan in 1998 afgerond zijn met een uitloop tot maximaal 2003. 40 Procent van het interne dataverkeer vindt dan plaats via het Net, de helft van de applicaties is geschikt voor koppeling en 90 procent van de bedrijfsinformatie is zowel te bereiken via Internet-technologie. Op dat moment gaat 30 tot 40 procent van het IT-budget op aan de Net-technologie.