Internationaal opererende ondernemingen zijn van alle vormen van bedrog het meest bevreesd voor computerfraude. Maar liefst 94 procent van de bedrijven voelt zich op dat gebied het kwetsbaarst.
Dit blijkt uit het Internationale Fraude Onderzoek 1996 van Ernst & Young. Van de 805 vooraanstaande internationaal opererende ondernemingen die aan het onderzoek meededen, heeft 25 procent in de afgelopen vijf jaar meer dan 1 miljoen dollar schade geleden als gevolg van fraude.
Bij de ondernemingen waar fraude werd geconstateerd, blijkt dit in 78 procent van de gevallen te zijn gepleegd door de eigen werknemers. Ruim 40 procent van de ondervraagde bedrijven heeft de laatste vijf jaar met meer dan vijf fraudegevallen te maken gehad. Hoewel driekwart van de bedrijven de kans op fraude bij de eigen onderneming redelijk tot hoog acht, heeft tweederde geen duidelijk omschreven fraude-beleid geformuleerd.
Bijna 90 procent van de bedrijven meent dat de kans op fraude even groot of groter is dan vijf jaar geleden. Sommige ondervraagde bedrijven wijten het grotere risico aan de toegenomen internationalisatie van het zakenleven en het contact met verschillende culturen. Eveneens genoemd werden het toegenomen gebruik van elektronische gegevens-uitwisseling (edi) en Internet.