AMSTERDAM – Met een schier eindeloze presentatie over de steen in het nieuwe logo van Origin – de samenvoeging van BSO en Philips C&P – werd vorige week getracht de aandacht af te leiden van het behaalde magere resultaat: een nettowinst van nog geen 10 miljoen gulden op een geconsolideerde omzet van 2 miljard.
De van Philips afkomstige chief financial officer Wil van Gorp concludeert dan ook terecht dat dit resultaat "noodzakelijke verbetering" behoeft. Ook het brutoresultaat van 3 procent is niet om over naar huis te schrijven.
Aangezien beide bedrijven na afsluiting van fiscaal 1995 zijn opgegaan in Origin, is het interessant de resultaten afzonderlijk te beschouwen. BSO zag de omzet met 23 procent toenemen tot net iets meer dan een miljard gulden, maar wist daar een nettowinst op te realiseren van niet meer dan 8 miljoen gulden. "De nettowinst stijgt 63 procent", juicht Van Gorp.
In Nederland nam de omzet in 1995 toe van 407 naar 449 miljoen gulden, een winst van 10 procent.
Hoge aanloopkosten
Philips C&P zag in het laatste jaar van bestaan de omzet stijgen van 674 naar 930 miljoen gulden. De brutowinstmarge bedroeg slechts 3,5 procent, een duidelijke verslechtering tegenover de ook al magere 5,2 procent van 1994. Van Gorp wijt de tegenvallende winst aan de hoge aanloopkosten van de Screen Phone in de Verenigde Staten. De nettowinst bleef dan ook steken op 19 miljoen gulden. Het voorafgaande jaar was dit 30 miljoen.
De resultaten over het eerste kwartaal van 1996 zijn hoopgevend. Directievoorzitter Henk Cohen meldt een omzetgroei van 23 procent en verwacht mede hierdoor een verbetering van het rendement voor het lopende jaar. "Vanaf nu kunnen we de voordelen van de fusie gaan incasseren", zo meent hij. Voor die fusie is 25 miljoen gulden uitgetrokken; een deel daarvan zal besteed worden aan een wereldreis van de directie langs alle 130 vestigingen om "de medewerkers persoonlijk toe te spreken". MU