DEN HAAG – In het Wetenschapsbudget 1997, dat met Prinsjesdag verschijnt, zal minister Ritzen van Onderwijs aangeven welke accenten zijns inziens in het IT-onderzoek moeten worden gelegd. Daarmee wil hij een leidraad bieden voor een verdergaande samenwerking tussen universiteiten en het bedrijfsleven.
Dit is een van de concrete stappen uit het ‘Software Actieplan 1996-2000’ (Swap) van de ministers Weijers en Ritzen om zowel de versnippering van het wetenschappelijk IT-onderzoek als de slechte aansluiting tussen het IT-onderwijs en het bedrijfsleven tegen te gaan.
Versnipperd
De ministers vinden dat IT-kennis nog sterk versnipperd is in Nederland. Op academisch niveau wordt het vak informatica gedoceerd aan een aantal faculteiten voor Wiskunde en Informatica. IT-onderzoek vindt echter ook in andere faculteiten plaats. Dan zijn er nog de onderzoeksscholen die zich ieder richten op een specifiek segment van de IT en faculteiten, zoals Elektrotechniek, Vliegtuigbouw, of Materiaalkunde, waar IT-kennis gebruikt wordt ten behoeve van het eigen vakgebied. "Talent en geld worden op deze wijze sterk versnipperd ingezet, terwijl de duidelijkheid over wie in Nederland op welk deelterrein actief is, veel te wensen overlaat. Daarnaast dringt zich de vraag op of de Nederlandse markt voor IT-gerelateerde kennis voldoende draagvlak biedt voor zoveel instellingen en instituten", schrijven de ministers, op wier initiatief Sion, OCV en Vsnu momenteel een ‘ontwikkelingsperspectief voor het Nederlands IT-onderzoek’ ontwikkelen.
Slechte aansluiting
In het Swap wordt ook aandacht geschonken aan de slechte aansluiting tussen universiteiten en hogescholen en het bedrijfsleven. Tijdens de opleiding wordt te eenzijdig aandacht geschonken aan (deels verouderde) wiskundige methoden en technieken voor ontwerp en specificatie van software en komen basisvaardigheden onvoldoende aan bod. Er wordt onvoldoende kennis bijgebracht op de gebieden systeem-, netwerk- en kennistechnologie, gedistribueerde gegevensverwerking en (mobiele) communicatie-technologie. Naast de slechte aansluiting is ook de terugloop in het aantal IT-studenten een bron van zorg. Zo is het aantal eerstejaars IT-studenten teruggelopen van 1200 in 1988 tot 463 in 1994.
Initiatieven
De ministers zeggen het initiatief te zullen gaan nemen voor overleg tussen de overheid en vertegenwoordigers uit bedrijfsleven en het hoger onderwijs om te bezien hoe tot een betere afstemming kan worden gekomen. "Daarnaast", zo stellen zij, "moet de informatievoorziening in de richting van het voortgezet onderwijs over de aard en inhoud van de software- en IT-gerelateerde studies en de toekomstmogelijkheden van afgestudeerden op de arbeidsmarkt verbeterd worden." CZ