UTRECHT – Met de verdere liberalisering van de telecom-markt in het vooruitzicht wil de Jaarbeurs voor de Verenigde Staten ‘de poort naar Europa’ worden. Dat zei vorige week A. Innemee, directeur beurzen en tentoonstellingen, tijdens een warming-up voor de beurzen ‘Imagination’ (eind mei), ‘Mobile Business’ en ‘Telecommunications’ (beide begin november).
De warming-up bestond uit een ‘Ronde Tafel-conferentie’ met vertegenwoordigers uit de telecom-wereld. Een van hen was M. Flanigan, voorzitter van de Telecommunications Industry Association (TIA), waarin zo’n zeshonderd bedrijven georganiseerd zijn. De Amerikaanse markt groeit volgens de Jaarbeurs per jaar zo’n 3 procent, terwijl ‘de openliggende Europese markt’ richting het tienvoudige gaat.
Behalve op de drie genoemde wees beursmanager P. Linnenbank ook op de Dis-beurs, die jaarlijks 20 procent groeit. Met dit aanbod geeft de Jaarbeurs aan van alle markten thuis te zijn, meende Linnenbank, die aankondigde dat wanneer alle ‘nu nog gescheiden technieken vanaf eind 1997 beschikbaar komen op het tv-toestel’ zijn organisatie zich nadrukkelijk op de consumentenmarkt gaat richten.
Media Plaza
De Jaarbeurs wil haar gidsfunctie ook vorm geven met de opening van het demonstratiecentrum ‘Media Plaza’, waar het hele scala aan toepassingen voor de elektronische snelweg zal zijn te vinden. Het huidige Isdn Integratiecentrum zal in dit nieuwe demonstratiecentrum voor de digitale snelweg opgaan.
Doel is zakelijke gebruikers te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Het centrum moet een wegwijs-functie krijgen. De initiatiefnemers hopen het bedrijfsleven zo te kunnen overtuigen van de voordelen die het gebruik van informatie-technologie met zich mee brengt.
Evenals vroeger het Isdn Integratiecentrum staat het Media Plaza open voor participaties. Bedrijven en instellingen zorgen niet alleen voor de financiering, maar hun inbreng bestaat ook uit kennis, ervaring, produkten en diensten. Leveranciers kunnen hun klanten en relaties in Media Plaza voorlichten over de toepassingen van de elektronische snelweg. Door het combineren van kennis en de wensen van gebruikers kunnen kennisinstituten tot een snelle marktintroductie komen. Gebruikers van IT krijgen de mogelijkheid hun personeel of relaties de mogelijkheden van nieuwe toepassingen te laten zien. Het tentoonstellingscentrum van de Jaarbeurs wil daarvoor alle ruimte bieden. De totale ruimte, inclusief het kantoorgedeelte, beslaat ruim 1500 vierkante meter. Media Plaza krijgt van het ministerie van Economische Zaken een startsubsidie. Daarnaast zijn er zakelijke afspraken gemaakt met veertig bedrijven en instellingen. Al toegehapt hebben Philips Nederland, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, PTT Telecom, ANWB, Cap Volmac, Multimedia Skills en de Jaarbeurs. PM/Corr.