De beursnotering van het piepkleine Internet-bedrijfje Yahoo is een doorslaand succes geworden voor de institutionele beleggers die hun Yahoo-aandelen op de beurs hebben gebracht. De oorspronkelijke prijs was gezet op dertien dollar per aandeel; de eerste notering liet al 24,50 dollar zien. De koers stoof vervolgens naar een top van 43 dollar om uiteindelijk te sluiten op 33 dollar. Dat is nog altijd een indrukwekkende 154 procent stijging ten op zichte van de introductiekoers.
Yahoo levert een zogenoemde ‘zoekmachine’-dienst op Internet die iedere Web-ganger gratis kan gebruiken. De Yahoo-website wordt dagelijks door vele miljoenen mensen bezocht. Het bedrijfje dat vorig jaar slechts 1,4 miljoen dollar omzette en een slordige 600.000 dollar verlies leed, hoopt zijn geld te gaan verdienen met advertenties op het Web.
Met de introductie van Yahoo, een naam die in het Amerikaans zoveel betekent als ongelikte beer, is aangetoond dat de belangstelling voor Internet-gerelateerde aandelen nog steeds onverminderd groot is. Dit ondanks de weinig realistische waarderingen die beleggers aan Internet-bedrijven toedichten. Yahoo is nu ruim 800 miljoen dollar waard, een vijfde van bijvoorbeeld een gevestigd bedrijf als Apple. Bij analisten bestaat twijfel over de potentie van Yahoo. Ten eerste bezit het de search engine-technologie niet, die is in licentie genomen van Opentext. Ten tweede bestaat er forse concurrentie van Excite, Lycos en vooral Alta Vista (van Digital Equipment). Vooral deze laatste levert volgens kenners een snellere en completere zoekmachine dan Yahoo. AM