ZWOLLE – Het Amerikaanse bedrijf Xtrasource dat klantenservice verleent in opdracht van grote IT-ondernemingen, gaat zich in Enschede vestigen. Er wordt daar een call center opgericht, dat zich richt op de Europese markt. Binnen drie jaar moeten hier 200 tot 300 part-time helpdesk medewerkers werken. Begonnen wordt met 6 volledige en 30 part-time werkkrachten.
Op 1 juni start Xtrasource haar Europese vestiging in het Bedrijfs Technologisch Centrum Twente (BTC) op het Business & Science Park in Enschede. Het bedrijf denkt te profiteren van de vraag naar meer ondersteuning van IT-produkten. Grote multinationale ondernemingen met service-gevoelige produkten besteden deze functie steeds vaker uit aan gespecialiseerde ‘call centers’. "Deze ontwikkeling is in Europa relatief nieuw, maar wordt in Amerika al op grote schaal toegepast", zegt Menno Buys, de vice-president van Xtrasource die de nieuwe vestiging gaat opzetten.
Xtrasource claimt gelijke of zelfs betere service te kunnen bieden tegen lagere kosten. In Amerika zal 15 procent van de IT-ondernemingen dit jaar de helpdesk-ondersteuning uitbesteden. Daarmee is een omzet gemoeid van 1,5 miljard dollar. Voor 1998 wordt al een omzet van 5,3 miljard dollar voorzien. Dit is 40 procent van de totale markt.
Talenkennis
De reden dat voor vestiging in Nederland werd gekozen, is onze talenkennis. Enschede was aantrekkelijk vanwege het ruime aanbod van meertalige studenten en de mogelijkheid op zeer flexibele basis bedrijfsruimte te huren in het BTC. Daarmee haalt het BTC haar tweede Amerikaanse call center binnen.
Het nieuwe call center zal de modernste telecommunicatie-techniek gebruiken alsmede speciaal ontwikkelde software. PTT Telecom levert ondermeer de benodigde infrastructuur en het computerplatform. De vestiging van Xtrasource in Enschede werd ondersteund door de Overijsselse Ontwikkelingsmaatschappij (OOM). Corr.