Informatie- en communicatietechnologie wordt in het basis- en voortgezet onderwijs nog erg weinig gebruikt. Dit blijkt uit een recent onderzoek dat het Telematica Research Centrum uitvoerde in opdracht van het ministerie van Onderwijs.
Informatie- en communicatietechnologie komt ook nauwelijks als vakinhoud voor en wordt slechts beperkt ingezet als hulpmiddel in het leerproces. Toch blijkt uit het onderzoek dat leraren van oordeel zijn dat leerlingen hier kennis over en vaardigheden in moeten opdoen. Als deze basisvaardigheden niet op school worden onderwezen, dan bestaat volgens de onderzoekers het gevaar dat de maatschappelijke ongelijkheid wordt vergroot.
Hoewel op de meeste scholen leerlingen weleens achter de computer zitten, is het niet frequent. Dikwijls werken ze dan ook nog met heel eenvoudige programmatuur. De aandacht voor zaken als e-mail en ‘world wide web’, is nog minimaal. Zij die ervaring met e-mail hebben, zijn echter zeer enthousiast over de onderwijskundige mogelijkheden ervan. E-mail via Internet blijkt een zeer goed middel om de communicatieve taalvaardigheden te ontwikkelen. Kennis van vreemde talen, met name Engels, kan immers onmiddellijk in de praktijk worden toegepast.