Voordat de chipknip op grote schaal wordt ingevoerd, doen de banken er goed aan de voorwaarden te herzien en aan te passen.
Hierbij gaat het zowel om de verbintenis tussen chipknip-houder (consument) en bank, als tussen begunstigde (winkelier) en Beanet, de instantie die zorg draagt voor de technische infrastructuur en afhandeling van de betalingen. Op dit moment kunnen de banken de bepalingen beter niet al te letterlijk toepassen.
Aldus luidt het advies van mr dr R.E. de Rooy, expert op het gebied van het bankrecht en adjunct-directeur van de Generale Bank Nederland N.V. De Rooy heeft op persoonlijke titel de Voorwaarden Chipknip voor de consument en de Algemene Voorwaarden Acceptatie Chipknip voor de winkelier becommentarieerd. De jurist vindt het niet acceptabel dat in de laatstgenoemde voorwaarden Beanet haar aansprakelijkheid uitsluit voor onder andere de gevolgen van storingen in de apparatuur en programmatuur van Beanet of derden.
Wat de consumentenvoorwaarden betreft vindt De Rooy het ondermeer merkwaardig dat de consument na het verstrijken van de geldigheidsduur van de chipknip, nog slechts een jaar de tijd heeft om de kaart in te leveren en zijn geld terug te vorderen. Hij vindt dit in strijd met het idee achter de kaart; deze moet dienen als betaalinstrument.