Informatie-technologie verandert het internationale zakelijke verkeer. Grensoverschrijdende processen en krachtige netwerken en toepassingen van IT brengen de wereldwijde bedrijfsactiviteiten van Unilever steeds dichter bij elkaar.
Deze nieuwe manier van werken zorgt wereldwijd voor synergie in produktinnovatie en ondersteunende processen zoals inkoop. Dit staat in het jaarverslag 1996 van Unilever. Het Unilever-netwerk verbindt werkmaatschappijen in 78 landen en omvat een groot aantal diensten, van elektronische post tot databases voor de uitwisseling van gegevens.
Meer dan 55.000 medewerkers hebben toegang tot online communicatiemiddelen. Velen van hen werken in teamverband aan projecten en gebruiken desktop-software om gegevens uit te wisselen. Dit bevordert snelle signalering van belangrijke ontwikkelingen, hetgeen tot een betere besluitvorming leidt. Tevens wordt het zo mogelijk nieuwe produkten te laten ontwikkelen door teams die vrij van grenzen of tijdzones kunnen samenwerken.
Unilever houdt ook veel videoconferenties. Op meer dan tachtig plaatsen bestaat die mogelijkheid. IT wordt ook gebruikt om een beter inzicht in consumentengedrag te verkrijgen. De verspreiding van actuele informatie over marktontwikkelingen gaat er veel sneller door. Men kan sneller op de wensen van de klant inspelen.