Steeds meer advertenties ‘sieren’ pagina’s op het wereldwijde web (www). Voor gebruikers kost het zichtbaar maken van deze advertenties de nodige tijd, voor populaire plaatsen een groeiende bron van inkomsten.
In de Verenigde Staten is inmiddels een marktonderzoeksbedrijf opgericht, dat de inkomsten vansites bijhoudt. Dit Webtrack Information Services stelde recentelijk de eerste top-tien samen. Deze tien zijn samen goed voor 9,3 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten, volgens het bureau zo’n driekwart van de totale webmarkt in het vierde kwartaal van 1995.
Opvallend is dat de nummer één op de lijst tevens één van de grootste adverteerders is; tegenover de 1,8 miljoen dollar aan inkomsten voor Netscape staat ruim een half miljoen dollar aan uitgaven voor ‘webvertenties’.
Adverteerders zijn vooralsnog voorzichtig met het uitgeven van al te veel dollars op het web. De reden is dat er nog te weinig bekend is over het profiel van bezoekers en over hun gewoonten.
Softwarefabrikant Netscape vangt 1,8 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten uit de eigen webpagina’s. Het bedrijf spendeert echter ook ruim een half miljoen aan advertenties op pagina’s van anderen. AT&T is de grootste adverteerder op het net met een kwartaalbudget van 567.000 dollar.
Top 10 ‘webvertenties’ (4e kwartaal 1995)
BEDRIJF | ACTIVITEIT | ADVERTENTIE-INKOMSTEN (mln dollar) |
Netscape | software | 1,77 |
Lycos | zoeksysteem | 1,30 |
Infoseek | zoeksysteem | 1,22 |
Yahoo | zoeksysteem | 1,09 |
Pathfinder | zoeksysteem | 0,81 |
Hotwired | journalistiek | 0,72 |
Webcrawler | zoeksysteem | 0,66 |
Espnet Sportszone | journalistiek | 0,60 |
GNN | zoeksysteem | 0,59 |
C Net | journalistiek | 0,54 |