Hoewel de penetratie van PC’s in Nederlandse huishoudens fiks lager ligt dan bijvoorbeeld die in de Verenigde Staten, verwacht marktonderzoeksbureau IDC dat de binnenlandse markt op het punt staat te stagneren.
De redenen hiervoor zijn dat de zakelijke markt verzadigd begint te raken en dat de thuismarkt veel trager groeit dan verwacht. Dit blijkt uit de presentatie die drs Marcel Warmerdam, onderzoeksleider bij IDC Nederland, vorige week in Wassenaar gaf over de verwachtingen tot het jaar 2000. "Na de vette jaren volgen nu de magere jaren", aldus zijn commentaar op de PC-markt.
Hij voorziet dat de penetratie van de PC in de consumentenmarkt in het jaar 2000 zeker niet boven de 55 procent zal liggen. "De belangrijkste oorzaak hiervan is dat fabrikanten de toegevoegde waarde van de PC niet duidelijk kunnen maken aan de consument." Dit jaar zijn zeven van de tien verkochte PC’s vervangers van verouderde machines. De verzadigingsgraad van de zakelijke markt neemt nu in snel tempo toe tot vrijwel 100 procent in het jaar 2000. De beste kansen liggen volgens Warmerdam in het aanbieden van zwaardere PC-servers en draagbare notebooks. "Daar zijn de marges nog interessant."
IDC verwacht ook dat Internet in 1997 een belangrijke dip zal vertonen: "Lange wachttijden en de weinige nuttige toepassingen stellen gebruikers teleur." Wel verwacht het bureau dat deze deuk na 1997 meer dan gecompenseerd wordt door voortgaande groei.