De Amerikaanse telefoonmaatschappij AT&T is bedolven onder aanvragen van klanten die belangstelling hebben voor AT&T’s nieuwe Worldnet Internetdienst. In de eerste week na de bekendmaking van dit aanbod meldden zich al ruim driehonderdduizend klanten aan.
AT&T zet hiermee de trend waarbij toegang tot het Internet door telefoonmaatschappijen als ‘incentive’ wordt weggegeven aan eigen klanten.
Concurrent MCI volgt het voorbeeld. Bestaande Amerikaanse Internet-aanbieders en online-diensten kunnen niet achterblijven zodat er momenteel sprake is van een nieuwe ronde prijsverlagingen. Compuserve introduceerde vorig week een nieuwe dienst onder de naam Wow! Deze online-service is gericht op families met kinderen die voor het eerst cyberspace betreden. De prijs is laag: minder dan achttien dollar per maand voor onbeperkte toegang waaronder Internet.
Het wachten is nu op een gelijksoortige actie van PTT Telecom in Nederland. De PTT heeft dan wel belangen in de aanbieders Planet Internet en World Access, maar dat zou de telecom-aanbieder er niet van hoeven te weerhouden zelf met een dienst te komen. Planet Internet, de grootste Internet-aanbieder met 25.000 abonnees in Nederland, ziet de bui al hangen en heeft aangekondigd de prijzen per 1 juni te verlagen en te differentiëren.