ROTTERDAM – Bedrijven die denken zonder samenwerking te kunnen, zijn gedoemd te sterven. Dit is de mening van vier ’top-shots’ uit de Nederlandse IT-industrie die tijdens een besloten bijeenkomst hun licht lieten schijnen op de nabije toekomst.
Hoe denken topmanagers uit de Nederlandse IT-industrie over de weg die voor ons ligt, hoe ziet de toekomst er op automatiseringsgebied uit en welke invloed zal het Internet op het dagelijkse leven gaan uitoefenen? Die vragen waren inzet voor een informele brainstormsessie, georganiseerd door Issue Holland.
Een van de onderwerpen waarover de algemeen directeur Arie Stelloo van dat bedrijf samen met Compaqs business unit manager Ronald Knoop, Etienne Stouten, managing director van Sap Nederland, en Sidney Geneste, manager Business Unit Organization Benelux van Microsoft, van gedachten wilde wisselen was ‘hoe belangrijk partners in de IT-industrie zijn’.
"Microsoft is een relatief klein bedrijf dat voortdurend op zoek is naar partnerships om te kunnen groeien. Er gaat bij ons geen produkt de deur uit zonder dat er een partner aan te pas is gekomen", stelt Sidney Geneste. Maar ook Compaq kan niet zonder partners in de industrie. Ronald Knoop: "Wij leveren de hardware-bouwstenen voor de automatisering en daarbij hebben we derden nodig voor het leveren van besturingssystemen en applicaties." Sap combineert onderdelen van anderen zoals Word van Microsoft met de eigen produkten. "Samen met onze software voor de controle van bedrijfsprocessen blijkt dat een interessante combinatie voor de markt", aldus Etienne Stouten.
Voor Issue Holland zijn bedrijven die partners zoeken van wezenlijk belang. "Onze filosofie is om een single source IT-leverancier te zijn, die merkonafhankelijk een oplossing kan bieden", zegt Arie Stelloo. "Daarbij zijn IT-partners van wezenlijk belang." De vraag of het samensmelten van bedrijven en het bundelen van krachten door leveranciers in het nadeel van de klant werkt, blijkt dus juist in het voordeel te werken. "IBM bijvoorbeeld", vervolgt Stelloo, "leverde een compleet pakket van hardware, besturingssysteem en software, en dat gaf de klant soms het gevoel te veel van één leverancier afhankelijk te zijn."
Unix versus NT
De rol van Unix blijkt in de IT-wereld steeds verder te worden teruggedrongen. Vorig jaar augustus bedroeg het aandeel NT op het server-platform nog maar zo’n 4 procent. Op 1 januari van dit jaar was dat percentage gegroeid naar 17 procent en in de komende zes maanden verwacht Microsoft dat op 26 procent van alle nieuw verkochte servers NT standaard geleverd zal worden.
"De Unix-markt is nu 32 procent en we verwachten dat die nog doorgroeit tot 38 procent, maar dan zien we een omslagpunt. De meest negatieve voorspelling is dat binnen nu en drie jaar de markt fifty-fifty is, maar wij verwachten dat het aandeel NT dan veel groter is", aldus Geneste. "Ook wij zien een duidelijke ommezwaai van Unix naar NT", verklaart Stouten. "Vroeger adviseerden wij onze klanten vrijwel allemaal Unix, maar nu zien we in 35 tot 40 procent van de gevallen dat Windows NT wordt toegepast."
"De argumenten om vroeger een midrange Unix-systeem te kopen waren performance, betrouwbaarheid en beheersbaarheid", volgens Knoop. "Inmiddels bieden systemen diezelfde betrouwbaarheid door raid-disksystemen en systeemmanagement. De beheerskosten zijn daardoor heel acceptabel." Stelloo: "Wij zien bij onze klanten de vraag naar Intel/NT-systemen toenemen, juist door deze kostenfactoren."
De opkomst van Intel in de werkstation-servermarkt zal volgens de sprekers nog wel even voortduren en duidelijk is dat Intel als chipfabrikant anderen in bepaalde marktsegmenten aan het overtreffen is. "De Power-pc had tegenwicht moeten bieden, maar ook daarvoor is nu een versie van NT beschikbaar", benadrukt Geneste.
Voorlopig blijkt ook de chiptechnologie nog voldoende ruimte te bieden. Tot 2005 denkt de industrie de materiaalgrenzen nog niet te bereiken en verwacht men een evolutie met dezelfde stijgende lijn zoals we die de afgelopen jaren gezien hebben. Maar uiteindelijk zien de gesprekspartners dat er één uniform platform zal ontstaan dat wellicht door Intel geleverd zal worden.
Internet
Dat Internet in belang zal toenemen leidt volgens de deelnemers aan het gesprek geen twijfel. Daarin verschillen zij van mening met hun Amerikaanse collega Michael Dell van het gelijknamige computerbedrijf die onlangs tijdens een gastcollege aan een Nederlandse universiteit de voorspelling uitsprak dat de hype rond het Internet binnen twee jaar over zal zijn (Zie pagina 11).
Stouten is ervan overtuigd dat Internet een tweede kracht zal geven aan de systemen die zijn voorzien van Saps R/3. "Bedrijven zullen hun catalogus op het Internet willen publiceren en dat geeft ze de mogelijkheid om absoluut up-to-date informatie aan hun klanten te bieden."
Volgens Microsoft zal Internet een fenomeen worden dat impact heeft op de manier waarop bedrijven zakendoen. Grenzen tussen lokaal en interlokaal gaan verdwijnen. "Koppelingen van Amsterdam naar Rotterdam zijn straks net zo ver als van hier naar New York." Voor Compaq betekent het Internet gigantische mogelijkheden omdat ook in de zakelijke markt multimedia-mogelijkheden steeds meer gaan leven en dat stelt hogere eisen aan de hardware.
De groei van het Net zal alleen maar toenemen als het veilig betalingsverkeer via dit net geregeld is. "We krijgen straks toetsenborden waar je zo je creditkaart doorheen haalt om artikelen die je via Internet bestelt te betalen. Daarnaast zal het hele nieuwe mogelijkheden voor bedrijven gaan betekenen die de via Internet bestelde spullen komen afleveren", zo meent Stelloo.
De gesprekspartners geloven daarentegen niet in de ‘500 dollar web-PC’ waaraan door verschillende bedrijven gewerkt wordt. "Zo’n ontwikkeling staat haaks op wat we meegemaakt hebben bij de gang van domme terminal maar PC. Mensen gaan niet terug. Ik zou het in ieder geval niet doen", zegt Geneste. "Wij zien meer markt voor een Internet-device die je gratis krijgt, net als mobiele telefoons bij een abonnement. Een dergelijk produkt zal echter de traditionele PC niet vervangen, maar is hoogstens een aanvulling", aldus Knoop. In ieder geval is men het er over eens dat een bedrijf als Wehkamp, dat al op het Internet aanwezig is, binnen nu en twee jaar geen papieren catalogus meer uitgeeft. We zullen zien. HD