HANNOVER – De PC dreigt voor grote groepen consumenten te duur te worden. Vobis-topman Theo Lieven wijt de tegenvallende PC-verkopen in met name Duitsland, aan de voortdurende stijging van de gemiddelde aankoopprijs van PC’s. Al bijna twee jaar lang lopen de prijzen in de consumentenmarkt op. Momenteel wordt in de winkel gemiddeld 3500 gulden voor een PC neergeteld. Dat is ongeveer 45 procent boven het gemiddelde in 1994.
Intel kan als grootste producent van microprocessoren momenteel de markt dicteren, stelt Theo Lieven. De meest vooraanstaande chipfabrikant stuurt met een uitgekiend prijsbeleid de markt in de richting van de duurdere PC’s. Bijna niemand wil meer een 60-megahertz Pentium-processor hebben, de chip die minder dan een jaar geleden nog heel populair was. Met prijsverlagingen werd het publiek naar de Pentium 100, 120 en 133 gelokt. Ook de komst van Windows 95 deed de vraag naar de zwaardere PC’s toenemen. Microsoft verkoopt zijn besturingssysteem Windows 3.11 tegen dezelfde prijs als Windows 95. De klant kiest natuurlijk voor Windows 95, maar is dan wel gedwongen een krachtiger PC te kopen die duurder is.
Afhaken
Volgens Lieven is het resultaat van deze ‘upselling’ dat de PC voor sommige mensen te prijzig is geworden. Want de processor mag dan zelf relatief goedkoper zijn geworden, de rest van de PC wordt wel duurder. "Wanneer een bepaalde prijsbarrière wordt gepasseerd, haakt een deel van het publiek af."
De Vobis-topman ziet wel mogelijkheden deze spiraal van ingewikkelder software en alsmaar krachtiger PC’s te doorbreken. Hij denkt dat de tijd rijp is voor videoconferenties, ook voor een groter publiek. Daarvoor is geen krachtige PC nodig als de video-kaarten voorzien worden van meer intelligentie.
Lieven is zich er van bewust dat Vobis als puur Europese winkelketen met eigen assemblage van PC’s het moeilijk heeft in het geweld van de top-vijf PC-fabrikanten die over de hele wereld actief zijn. Om de inkoopkracht te vergroten wordt daarom samengewerkt met Siemens Nixdorf (SNI). SNI heeft een aandeel van 10 procent in Vobis genomen. Corr.
PC-markt dreigt in te zakken
De Amerikaanse PC-markt is in zwaar weer terecht gekomen. Na een paar recordjaren beloven het huidige en volgende jaar veel minder rooskleurige groeicijfers op te leveren. Marktonderzoeker Dataquest voorspelt zelfs een licht krimpende markt voor thuis-PC’s in 1998.
Een paar maanden geleden kon het nog niet op met de high tech-aandelen op Wall Street. Vrijwel alle computerbedrijven werden door de Internet-rage naar nieuwe hoogtepunten opgestuwd. De ommekeer lijkt nu gekomen. Digital Equipment maakte vorige week bekend dat het bedrijf in de eerste drie maanden van dit jaar veel minder PC’s zal verkopen dan verwacht. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder zit er zelfs geen groei in, aldus de sombere prognose. Ook Compaq zegt moeite te hebben om zijn doelstellingen dit kwartaal te halen (20 procent groei). In een poging om marktaandeel te behouden, danwel te winnen heeft Compaq besloten tot een vlucht vooruit. De marktleider verlaagt de prijzen nog een keer met 20 procent.
Marktonderzoeker Dataquest verbaasde de industrie door te stellen dat het voorlopig gedaan is met de spectaculaire groei in de Amerikaanse markt voor thuis-PC’s. In 1994 groeide die markt nog met 42 procent, in 1995 was dat al teruggevallen tot 22 procent en voor dit jaar voorspelt Dataquest een magere 8 procent. In 1997 en 1998 is er zelfs sprake van een vlakke, danwel krimpende markt, waarna in 1999 het groeipatroon weer opgepikt wordt. Dit scenario is vooral slecht nieuws voor Packard Bell, Acer en Hewlett-Packard. De laatste heeft zich pas kort geleden op de markt voor thuis-PC’s geworpen.
Ook in Europa staat de markt onder druk getuige de beslissing van Tulip om de hobby-markt definitief de rug toe te keren.