AMSTERDAM – In Duitsland is een ongekend intensieve reclamecampagne gestart om het beleggend publiek rijp te maken voor het aandeel Deutsche Telekom, kortweg T-Aktie genaamd. Net als bij de privatisering van de KPN zal Deutsche Telekom in delen naar de beurs gaan. In november begint de eerste tranche, die een omvang heeft van ruim 16,5 miljard gulden.
Het gaat om de grootste privatisering die Europa ooit heeft gekend. Gekozen is voor een zeer langdurige campagne, omdat relatief weinig Duitsers aandelen bezitten. Vergeleken met de Amerikanen en Engelsen zijn de Duitsers niet erg geïnteresseerd in aandelen. Ze sparen liever bij de bank.
Ron Sommer, de van Sony Duitsland afkomstige topman van Deutsche Telekom, hoopt daar verandering in te brengen. Maar tot nu toe heeft de Duitse telecommunicatie-gigant het tij tegen gehad. Begin dit jaar daalde de populariteit van Telekom tot een dieptepunt, toen bleek dat op Nieuwjaarsdag door een programmeerfout aan 11 miljoen Duitsers te hoge gesprekskosten in rekening waren gebracht. Deze dag gold als een doordeweekse dag in plaats van als een feestdag. De woede onder de Duitsers was groot, temeer daar kort tevoren al de lokale tarieven waren verhoogd.
Mede met het oog op de komende liberalisering van het spraakverkeer in Europa is Telekom bezig drastisch af te slanken. In vier jaar tijd moet het personeelsbestand met 60.000 man inkrimpen tot 170.000. Mogelijk moeten er zelfs meer mensen weg. Corr.