Het is een misvatting te denken dat voor teleleren altijd de duurste en meest uitgebreide multimediatechnieken nodig zijn. Tot deze conclusie komt Elske Heeren in haar proefschrift ‘Technology support for collaborative learning’, waarop zij volgende week aan de TU Twente promoveert.
Heeren onderzocht welke telematicatechnieken het meest geschikt zijn voor leren op afstand. Ook bekeek zij het ontwerp van de ‘shared workspace’ Aspects. Voor haar onderzoek integreerde zij de resultaten uit twee nieuwe onderzoeksgebieden die zich richten op de technologische ondersteuning van respectievelijk samen leren en samen werken: Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) en Computer-Supported Cooperative Work (CSCW).
Op basis van interviews en observaties kwam zij tot de slotsom dat samen leren op afstand even effectief kan zijn als het ouderwetse ‘face-to-face’-leren. Voorsamenwerken op afstand blijken informatierijke technologieën zoals video- en audioconferencing met een shared workspace effectief en efficiënt. Voorsamenleren op afstand is de minder rijke variant, namelijk audio-conferencing zonder shared workspace geschikter, aangezien er dan meer moeite moet worden gedaan. Dat vergroot de leereffectiviteit. Bovendien is het goedkoper.