Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam laat onderzoeken of een rechtstreekse treinshuttle-verbinding tussen Rotterdam en Moskou haalbaar is.
Via zo’n directe spoorverbinding kan met Nederlandse export worden voorzien in de groeiende vraag in de GOS-landen naar verswaren, zoals groente, fruit, vlees, vis, en zuivel. Wegtransport van Rotterdam naar Moskou neemt momenteel ongeveer vijf dagen in beslag waarbij een gemiddeld vrachtwagenkonvooi 80 ton lading kan vervoeren. De shuttle zou over dit traject in dezelfde tijd 1300 ton lading kunnen vervoeren. Het onderzoek naar de eventuele vers-shuttle wordt uitgevoerd door een aantal organisaties onder coördinatie van CMG Trade, Transport & Industry.
Informatietechnologie wordt binnen het project gezien als een onmisbaar hulpmiddel om het logistieke en administratieve proces te ondersteunen en te versnellen. Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan een informatiesysteem en het elektronisch bewaken van temperatuur, transportduur, laadeenheid en verzegelingen via satellietcommunicatie. Verder zou het oponthoud aan de Pools-Wit Russische grens van 24 uur tot 8 uur kunnen worden teruggebracht door elektronische communicatie met de douane, spoorwegen en