TEL AVIV – De IT-branche in Israël zit in de lift. Mede dankzij de grote instroom van Russische deskundigen is de technische kennis volop aanwezig. Nagenoeg in stilte bouwden de broers Zisapel aan wat nu een van de grootste IT-bedrijven in het Midden-Oosten is.
Vijftien jaar geleden legden Zohar en Yehuda Zisapel de basis van een van de grootste high tech-bedrijven van Israël: de Rad Group. Fiscaal gezien is er geen sprake van één concern. Het groepskarakter komt voornamelijk tot uitdrukking in het feit dat beide broers sterk hun stempel drukken op elk van de dertien bedrijven waaruit de groep bestaat. Zohar Zisapel: "Mijn broer en ik hebben het directievoorzitterschap bij elk van de maatschappijen onderling verdeeld. Op die manier houden we het overzicht op de groep."
Rad is een leverancier van netwerkapparatuur die sterk aan het diversifiëren is. Als sinds jaar en dag fabriceert het bedrijf multiplexers, modems en andere apparatuur om toegang tot lokale en wide area netwerken te krijgen. "Onze formule is vrij eenvoudig. Wanneer we een gat in de netwerkmarkt zien, richten we een nieuw bedrijf op dat produkten voor deze niche maakt.
Aandelen
Het management van een ‘start up’ onderneming krijgt ook aandelen. "Op deze manier maak je de bedrijfsleiding ook in financiële zin verantwoordelijk voor het succes. En dat werkt."
Volgens Zisapel is er in de afgelopen vijftien jaar slechts twee maal een bedrijf opgeheven. "Het ene was een fiber channel-activiteit en het andere een joint-venture die niet levensvatbaar bleek."
De ondernemingscultuur bij de verschillende onderdelen van Rad lopen nogal uiteen, afhankelijk van het soort markt waarin het betreffende bedrijf opereert. "Run is een bedrijf dat zich richt op Macintosh-connectivity. Daar heerst een heel andere atmosfeer dan bij Radcom, dat testapparatuur voor datacommunicatie maakt. Bij het ene bedrijf maakt het niet uit of er nog een paar bugs in de apparatuur zitten, terwijl dit voor andere sectoren absoluut niet te verkopen is."
Militaire achtergrond
Hoewel Zisapel zelf een militaire achtergrond heeft, zegt hij dat Rad zich zuiver op commerciële netwerkoplossingen richt. Militaire toepassingen hebben niet zijn belangstelling. "De meeste groei zit ook in de commerciële sector," ligt hij toe. Nieuwe kansrijke markten, die hij nauwlettend in de gaten houdt, zijn volgens Zisapel draadloze atm-toepassingen, de zogenaamde local loop (dit is de communicatielijn tussen de PTT-infrastructuur en de bedrijven en huizen), en telefonie/video over coax-kabels. "Wij hebben hiervoor de technici in huis en ik verwacht dat we met nieuwe bedrijven in deze segmenten actief zullen worden."
Technisch gezien meent de Rad-topman dat hij voldoende potentieel heeft. Wat hem echter meer zorgen baart, zijn de verkoopkanalen. "40 Procent van onze omzet realiseren we in Europa. Duitsland is daarbij een belangrijke markt. Een kwart van onze inkomsten genereren we in de Verenigde Staten. We besteden op dit moment veel van onze tijd in het opbouwen van nieuwe marketingkanalen. Dat hebben we hard nodig om onze groei vast te houden." Een kantoor in Nederland zit er voorlopig niet in. Daar is de markt te klein voor. MP
Een jaar geleden verkocht Rad voor 300 miljoen dollar switch-leverancier Lannet aan concurrent Madge. Voor een aanmerkelijk lager bedrag ging vorige week een ander bedrijfsonderdeel van Rad, Armon, over in handen van Bay Networks. Armon fabriceert analyse-apparatuur en managementsoftware voor netwerken. Bay, een van de strategische partners van Rad, zat verlegen om produkten voor dit segment. "Voor ons was het een bescheiden activiteit. Bay bood een goede overnamesom en dus hebben we het verkocht," aldus Rad-topman Zisapel.