De overweldigende belangstelling van het publiek voor Internet vormt een bedreiging voor online-diensten als America Online, Prodigy en Compuserve.
Deze diensten die tegen betaling zelf allerlei inhoudelijke informatie bieden, krijgen het moeilijk volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester Research. Als leveranciers van inhoudelijke informatie (‘content’) zelf op hetworld wide web gaan zitten, zullen ze allianties vormen om de consumenten directe Internet-aansluitingen te bieden.
Forrester sprak met 50 leveranciers van ‘content’ en ontdekte dat deze zich niet erg gebonden voelden aan de online-diensten. "Alles wat deze commerciële diensten hebben te bieden is hun huidige abonneebestand en een bekend bedrijfsmodel", aldus de opsteller van het rapport, Emily Green. "Zodra de aanbieders van informatie elders hun waren kwijt kunnen, zullen ze de online-diensten in de steek laten." Forrester voorspelt dat dit verval binnen twee jaar compleet zal zijn. De betere kwaliteit en de lagere kosten van het Web zullen klanten weglokken van de online-diensten, die de inkomsten uit het bieden van toegang tot informatie hard nodig hebben. "Zonder dit soort inkomsten zijn America Online en Compuserve verloren", aldus Green.