CAMBRIDGE, MA – De overweldigende belangstelling van het publiek voor Internet vormt een bedreiging voor online-diensten als America Online, Prodigy en Compuserve. Deze diensten die tegen betaling zelf allerlei inhoudelijke informatie bieden, krijgen het moeilijk volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester Research. Als leveranciers van inhoudelijke informatie (‘content’) zelf op het world wide web gaan zitten, zullen ze allianties vormen om de consumenten directe Internet-aansluitingen te bieden.
Forrester sprak met 50 leveranciers van ‘content’ en ontdekte dat deze zich niet erg gebonden voelden aan de online-diensten. Meer dan 70 procent had al een eigen plaats op Internet waar informatie is te vinden. Terwijl deze aanbieders van informatie tevreden waren met het verkeer en de inkomsten die deze diensten bieden, waren ze er niet van overtuigd dat hun waarde zich lange tijd zou bewijzen. "Alles wat deze commerciële diensten hebben te bieden is hun huidige abonneebestand en een bekend bedrijfsmodel", aldus de opsteller van het rapport, Emily Green. "Zodra de aanbieders van informatie elders hun waren kwijt kunnen, zullen ze deze online-diensten in de steek laten."
Forrester voorspelt dat dit verval binnen twee jaar compleet zal zijn. Als inhoudelijke informatie wordt afgescheiden van netwerken en software, zullen consumenten het open netwerk van Internet verkiezen boven dure abonnementen van online-dienstenaanbieders. En het feit dat deze diensten de reputatie hebben maar weinig van hun inkomsten af te staan, zorgt ervoor dat leveranciers van informatie meer winstgevende nieuwe media-strategieën gaan ontwikkelen. De betere kwaliteit en de lagere kosten van het Web zullen klanten weglokken van deze online-diensten, die de inkomsten uit het bieden van toegang tot informatie hard nodig hebben. "Zonder dit soort inkomsten zijn America Online en Compuserve verloren", aldus Green.
Online-aanbieders die gebundelde diensten tegen een hogere prijs doorverkopen, zullen worden vervangen door lossere allianties van ‘content providers’ en software-verkopers, zo besluit Forrester. Corr.