Uit een door IBM gesponsord promotie-onderzoek naar het gebruik van Internet in Duitsland blijkt dat maar liefst 97 procent van gebruikers van het mannelijk geslacht is.
De gemiddelde leeftijd is 29, en 40 procent heeft een hogere opleiding genoten. Verder blijkt het net vooral gebruikt te worden door werknemers in loondienst en studenten, ieder 39 procent van de populatie. Slechts 9 procent is (kleine) zelfstandige. 62 Procent van de ondervraagden blijkt te vallen in de categorie ‘beginner’ met minder dan een jaar ervaring. Dit illustreert de snelle groei van het web. 46 Procent zegt één tot drie uur per week te ‘surfen’, 37 procent besteedt er nog meer tijd aan.
De vluchtigheid waarmee het web bekeken wordt, mag blijken uit de 65 procent, die zegt één pagina met informatie voldoende te vinden. 20 Procent geeft zelfs te kennen dat de aandacht verslapt als de aangeboden informatie zich over een tweede pagina uitstrekt.
Slechts 22 procent wil betalen voor kwalitatief goede informatie. Daarentegen vindt 80 procent het aantal grafische illustraties op het net welletjes: zij willen niet méér plaatjes, waarschijnlijk vanwege de tijd die het kost om afbeeldingen op het scherm te krijgen.