LONDEN – Uitgevers van professionele, juridische en wetenschappelijke informatie worden niet direct bedreigd door Internet en andere online-systemen. Wel zal de rol van de uitgever, als poortwachter die bepaalt wat er wordt gepubliceerd, veranderen.
Dit concludeert de research-afdeling van Deutsche Morgan Grenfell in een rapport over de gevolgen van Internet voor de uitgeverij Wolters Kluwer. Internet brengt wel veel veranderingen met zich mee, maar deze hoeven de positie van de uitgevers niet te ondergraven. In een tijd van informatie-overvloed kunnen de uitgevers juist hun functie waarmaken, stelt het rapport.
Op Internet kan in principe iedereen zonder enige moeite zijn eigen uitgeverij opzetten. De uitgeverswereld raakt hierdoor gefragmenteerd. Een stroom van wetenschappelijke publikaties van verschillend niveau kan via Internet over de wereld worden uitgebraakt. Dit is een potentiële bedreiging voor het distributie-monopolie van de traditionele uitgevers.
Kwaliteitseisen
Maar hoe uitbundiger de stroom informatie, des te belangrijker de rol van de uitgever wordt. Deze kan het kaf van het koren scheiden, de kopij redactioneel bewerken en de stof samenvatten. Maar nog belangrijker is de status die een bepaald (wetenschappelijk) blad heeft. Opname van een artikel in zo’n publikatie betekent dat aan zekere kwaliteitseisen is voldaan. De reputatie van een blad wordt belangrijker in een markt vol verwarring. Dit verschijnsel wordt pregnanter wanneer via online-systemen een overvloed aan gepubliceerd materiaal wordt afgeleverd.
De sleutel tot het succes van uitgevers ligt bij de controle over de inhoud. Als de uitgevers de ‘content’ blijven bezitten, dan zullen ze ook de controle houden over de wijze van verspreiding. Deutsche Morgan Grenfell, een dochter van Deutsche Bank, ziet in Internet een geweldige uitdaging in plaats van een bedreiging voor de uitgevers. Het marktpotentieel wordt immers veel groter. Wel zullen uitgevers materiaal dat elektronisch wordt afgeleverd, duurder moeten maken. Hoe meer iemand gebruik maakt van online-diensten, des te meer zou deze voor de informatie moeten betalen. Corr.