AMSTERDAM – Een internationale commissie moet advies uitbrengen over het gebruik van de verschillende soorten multimedia op lerarenopleidingen en scholen, zo bleek bij de presentatie van de commissie door minister Ritzen.
Het is de bedoeling dat de commissie met leden uit Groot-Brittannië, Zweden, Duitsland, Noorwegen, Oostenrijk en Nederland, een schets geeft van de school van de toekomst en de rol van de leraar in deze school, en ingaat op ruimtelijke en architecturale aspecten. Voor deze aanpak is gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de docenten nog weinig ziet in het gebruik van multimedia. In de oorspronkelijke opzet was het de bedoeling dat Bill Gates ere-voorzitter zou worden van de commissie. In diverse recente publikaties van het ministerie van OC en W wordt, ook door minister Ritzen, nog gesproken van de commissie Gates. In kringen van Microsoft was men niet zo gelukkig met deze nadrukkelijke profilering. Microsoft levert wel een lid voor de commissie, maar van mogelijke betrokkenheid van Bill Gates zal pas sprake zijn nadat het rapport nagenoeg af is en hij er wellicht commentaar op zal geven, zo werd vanuit het ministerie van onderwijs bevestigd.
Mede op grond van het advies van de commissie zal minister Ritzen dit voorjaar komen met aanbevelingen over het gebruik van Internet in het primair en voortgezet onderwijs. De feitelijke voorzitter van de commissie ‘Informatietechnologie Lerarenopleiding’ is de Twentse hoogleraar prof. dr Tjeerd Plom. Hij was als voorzitter van de gelijknamige commissie Plomp ruim tien jaar geleden ook nauw betrokken bij de totstandkoming van het Informatica Stimuleringsplan.
Overigens blijkt ook uit andere initiatieven dat multimedia zich in een warme belangstelling van het ministerie van Onderwijs mag verheugen. Zo heeft minister Ritzen op het symposium ‘Vakdidaktiek op de pabo’, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken/Wiskunde Onderwijs, bekend gemaakt dat er een half miljoen gulden beschikbaar wordt gesteld voor de ontwikkeling van een multimediale aanpak van het reken- en wiskunde-onderwijs. JL