LONDEN – Uitgevers lopen volgens het effectenhuis Goldman Sachs gevaar buiten spel te worden gezet door online elektronische informatiediensten. Hun kracht ligt in het behoud of het verkrijgen van een rol als poortwachter richting consument of bedrijfsleven. Elektronisch uitgeven vormt zowel een uitdaging als een bedreiging.
Als uitgevers er in slagen die rol van poortwachter te versterken dan wacht hen een goede toekomst. Lukt dat niet en neemt een nieuwe concurrent deze positie over, dan dreigt groot gevaar. Toegevoegde waarde gaat verloren als de uitgever gedegradeerd wordt tot toeleverancier van inhoudelijke informatie aan de nieuwe leverancier van elektronische diensten.
De elektronische uitgever kan een aanzienlijk sterkere positie innemen dan de traditionele uitgever. Het verschil zit ‘m in de toegevoegde waarde. Die kan verschillende vormen aannemen. Ten eerste kan de elektronische uitgever veel sneller informatie doorgeven en verversen. Daarnaast kan deze uitgever allerlei informatie bundelen, zowel uit eigen huis als van rivalen. Wel moeten in het laatste geval auteursrechten worden afgedragen. Verder zullen elektronische uitgevers de gegevens uit hun databanken van een label kunnen voorzien of indexeren. Klanten kunnen dan ‘zoek programma’s’ op de databank loslaten om de gewenste informatie boven water te halen.
Tenslotte kan de online elektronische uitgever niet alleen de uitgever van het gedrukte woord buiten spel zetten, maar ook de aanbieder van een goed of dienst. Dit gebeurt al in hoge mate bij financiële diensten. Reuters heeft al een grote greep op de valutahandel. America Online kan vakantie- en vlucht-boekingen afsnoepen van de reisbureaus, aldus Goldman Sachs. Corr.