Uitgevers lopen volgens het effectenhuis Goldman Sachs gevaar buiten spel te worden gezet door online elektronische informatiediensten. Hun kracht ligt in het behoud of het verkrijgen van een rol als poortwachter richting consument of bedrijfsleven.
Als uitgevers er in slagen die rol van poortwachter te versterken dan wacht hen een goede toekomst. Lukt dat niet en neemt een nieuwe concurrent deze positie over, dan dreigt groot gevaar.
De elektronische uitgever kan een aanzienlijk sterkere positie innemen dan de traditionele uitgever. Het verschil zit ‘m in de toegevoegde waarde. Die kan verschillende vormen aannemen. Ten eerste kan de elektronische uitgever veel sneller informatie doorgeven en verversen. Daarnaast kan deze uitgever allerlei informatie bundelen, zowel uit eigen huis als van rivalen. Verder kunnen ze de gegevens uit hun databanken laten doorzoeken door klanten.
Tenslotte kan de online elektronische uitgever de aanbieder van een goed of dienst buiten spel zetten. Dit gebeurt al in hoge mate bij financiële diensten. Reuters heeft al een grote greep op de valutahandel. America Online kan vakantie- en vlucht-boekingen afsnoepen van de reisbureaus, aldus Goldman Sachs.