De branche ontspanning en recreatie heeft zijn eerste chipcardprojecten. De bedrijfstak komt met twee projecten voor in het 1995/1996-overzicht van het Nationaal Chipcard Platform (NCP).
‘-kaart voor identificatie bij het opvragen van films. Kaartuitgever Casema/Teleselect mikt op 10 procent van haar kabelklanten, ofwel zo’n 100.000 huishoudens. De andere is de ‘Zeelandkaart’ van PTT Telecom, waarmee men behalve telefoneren, het parkeren en het gebruik van de ‘zomerbus’ kan betalen. Vorig jaar zijn zo’n 60.000 kaarten verkocht.
Het NCP signaleerde het afgelopen jaar tien nieuwe projecten in zeven branches. De gezondheidszorg kwam van zeven op elf, verkeer en vervoer van vier op acht, overheid van vier op vijf, handel en dienstverlening van drie op vier en ontspanning en recreatie dus van nul op twee. Financiële dienstverlening liep van zeven terug naar vijf en communicatie en telefonie bleef op twee. Deze twee branches ziet het NCP niettemin als het machtigst, vanwege hun strategische positie en hoge kaartoplagen. Behalve het projectenoverzicht heeft het NCP recentelijk ook de publikatie ‘De chipcard – een haalbare kaart?‘ het licht doen zien. Die moet organisaties helpen de voors en tegens af te wegen van plannen om zelf chipcardtechnologie toe te passen.