AMSTERDAM – Slechts vier landen – Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië – hoeft Nederland voor te laten gaan als het gaat om Europa’s grootste PC-markten. Dit blijkt uit de cijfers over het vierde kwartaal van 1995, gepubliceerd door marktonderzoeksbureau Dataquest.
In dit kwartaal verkochten de gezamenlijke leveranciers in Nederland ruim 325.000 PC’s. Dit is ruim meer dan in landen als Spanje (236.000), Zwitserland (160.000), Denemarken (138.000) en België (130.000).
Zoals altijd vormt Duitsland de grootste markt: daar werden in het vierde kwartaal van vorig jaar ruim een miljoen PC’s aan de man gebracht. In Groot-Brittannië wisten de fabrikanten 875.000 PC’s te slijten, in Frankrijk zo’n 750.000 en in Italië 450.000.
21 Procent groei
Al met al steeg het aantal verkochte eenheden met 21 procent. Een opvallende groei noteerde Dataquest in het Verenigd Koninkrijk als gevolg van de prijzenoorlog die ontketend werd door Escom: dit resulteerde in maar liefst 31 procent meer verkochte PC’s.
Frankrijk gaf eveneens een gezonde groei van 21 procent te zien. Dit is boven verwachting, omdat marktonderzoekers vreesden voor de gevolgen van de langdurige en brede stakingen. België gaf de grootste groei te zien: de verkoop nam met 36 procent toe. Duitsland viel tegen met een stijging van slechts 7 procent. De verkoop van thuis-PC’s nam daar zelfs met een procent af. Dataquest wijt dit aan de neergaande economie en het dalende vertrouwen in de toekomst van de consument.
Succes op zakelijke markt
"PC-fabrikanten die zich vooral richten op zakelijke afnemers, hebben vorig jaar de beste resultaten geboekt", aldus Dataquest. Zo wist Siemens Nixdorf zijn marktaandeel uit te breiden van 3,3 naar 4,5 procent. Ook Dell Computer zag het Europese marktaandeel groeien van 2,6 naar 3,6 procent.
De nummer één, Compaq Computer, wist ook uitbreiding van het marktaandeel te realiseren: van 12,6 naar 13 procent. IBM zakte terug van 10 naar 9,4 procent als gevolg van leveringsproblemen. Apple daalde licht van 6,9 naar 6,8 procent.
Een snelle stijger is Packard Bell, die mede dankzij een samenwerkingsverband met Dixons het marktaandeel zag groeien van 3,1 naar 4,1 procent. Hewlett-Packard ging van 3,8 naar 5,1 procent. Escom – vooral gericht op de tegenvallende consumentenmarkt – moest tevreden zijn met 3,2 procent (was 4). In het laatste kwartaal van vorig jaar was 63 procent van alle verkochte PC’s voorzien van een Pentium-processor van Intel. MU
Duitsland bleef in het vierde kwartaal de grootste Europese PC-markt, maar groeide met slechts 7 procent. De nummer twee, Groot-Brittannië, gaf een stijging van maar liefst 31 procent te zien (bron: Dataquest 1996).
Plaats | Land | Aantal verkochte PC’s (4e kwartaal ’95) |
1 | Duitsland | 1.035.193 |
2 | Groot-Brittannië | 874.854 |
3 | Frankrijk | 744.183 |
4 | Italië | 454.678 |
5 | Nederland | 325.329 |
6 | Zweden | 238.237 |
7 | Spanje | 236.164 |
8 | Zwitserland | 160.052 |
9 | Denemarken | 138.615 |
10 | België | 130.451 |