AMSTERDAM – De opsplitsing van AT&T bewijst dat het huwelijk tussen telecommunicatie en automatisering van korte duur kan zijn. Desondanks meent onderzoeksbureau IDC dat de telecommunicatie- en automatiseringsbranche elkaar nodig hebben, willen ze met succes aan de opkomende vraag naar multimediale diensten kunnen voldoen.
"Het is ondenkbaar dat één enkel IT-bedrijf voldoende kennis in huis heeft om het hele spectrum – van het opzetten en aanbieden van informatiediensten tot het bewerken van de consument – in huis heeft", zo stelt IDC in het rapport ‘The convergence of the IT and Telecommunications Industry in Europe’.
In het rapport worden de plannen op het terrein van multimediale diensten van veertien ondernemingen in Europa op een rij gezet. De digitalisering van informatievergaring en -verspreiding noopt tot vergaande samenwerking. IDC onderscheidt in het rapport vier segmenten, te weten: infrastructuur (telecom en kabelmaatschappijen), distributie, informatiebundeling/software-applicaties en leveranciers van de informatie zelf.
Kansrijke applicaties
Een cruciale rol is er volgens IDC weggelegd voor de toepassingen die klanten moeten verleiden om informatie via computernetwerken tot zich te nemen. IDC noemt: thuisbankieren, telewinkelen, online informatiediensten en teleleren als kansrijke applicaties.
Het antwoord op de vraag hoe succesvol deze digitale diensten uiteindelijk zullen zijn, ligt volgens IDC in handen van de makers, ontwikkelaars en ‘verpakkers’ van informatie: de uitgeverijen. "Zij moeten hiervoor een omschakeling van papieren naar elektronische publikatievormen maken. Ze zullen in staat moeten zijn interactieve multimedia-diensten en vermaak in een overkoepelend produkt te verpakken", aldus IDC. MP