Het Europese Software Instituut ESI ontwikkelt strategieën om de zakelijke softwaremarkt in China te veroveren. Voor het opzetten hiervan heeft de Europese Commissie een subsidie aan ESI verleend van 200.000 ecu.
In een latere fase komt daar nog één miljoen ecu bovenop. Het China-programma van het instituut valt binnen een door de EG-ontwikkeld beleid dat het motto draagt ‘Towards a long-term strategy in relations with China‘. Hierbij krijgen vier sectoren prioriteit om de banden met de Chinese industrie te verstevigen: vliegtuigbouw, automobielindustrie, telecommunicatie en informatietechnologie.
ESI, een initiatief dat door zeventien Europese IT-ondernemingen in het leven is geroepen, heeft twee speerpunten in zijn strategie aangebracht. Allereerst wil het instituut de banden aanhalen met Europese bedrijven die reeds in China gevestigd zijn. Met in het achterhoofd de gedachte dat hieruit wellicht opdrachten voortvloeien. Ten tweede probeert ESI een netwerk van contacten op te bouwen, waardoor het voor bedrijven makkelijker wordt de Chinese softwaremarkt te penetreren.