AMSTERDAM – Het vertrek van oprichter Umang Gupta mocht dan hoog tijd worden; met enkel een naamswijziging om het funware-imago af te schudden en de introductie van een nieuw produkt, is het nieuwe Centura er nog niet. Daarvoor moet in het komende jaar eerst weer eens een winst op papier komen. Lukt dat niet, zo erkent ook Noordeuropees directeur Mark Payne, dan zal de onderneming niet in deze vorm overleven.
Het drama van Gupta begon zo’n anderhalf jaar geleden. Ieder kwartaal bleek zo’n 15 procent achter te blijven op de begroting. Het gevolg was het ene kwartaalverlies na het andere. Om hieraan een einde te maken, werden vlak voor de jaarwisseling de kosten in één klap met zo’n 20 procent teruggebracht. "Als we onze omzet kunnen vasthouden, boeken we het komende jaar een winstje", aldus Payne.
Hij gelooft wel in deze doelstelling, sterker nog, Payne rekent op een omzetgroei van zo’n 20 procent, geholpen door de introductie van het nieuwe produkt Centura. Deze object-georiënteerde ontwikkelomgeving moet de straks gelijknamige omgeving boven het Gartner-segment Fun World uittillen.
Toiletpapier
Dat oprichter Gupta de firma moest verlaten, wordt wel duidelijk als Payne een paar minuten aan het woord is: "Umang Gupta besliste nog steeds zelf over iedere investering, hoe klein of onbeduidend ook. Zo maakte hij uit in welke auto’s het management reed en welke kleur het toiletpapier moest hebben. Dat kan niet meer als je leiding geeft aan een onderneming met een omzet van ruim 60 miljoen dollar."
Over de naamswijziging van de firma Gupta in Centura is in de Verenigde Staten volgens Payne "maanden" gediscussieerd. "Uiteindelijk is ervoor gekozen om de produktnaam voor de hele firma te voeren. Dit reduceert de kosten die we moeten maken om zowel de firma als het produkt te positioneren. Bovendien zou het veel moeilijker geweest zijn om met behoud van de naam Gupta het funware-segment te ontstijgen.
De problemen van Gupta annex Centura mogen dan niet gering zijn, Payne is optimistisch over de Europese situatie. "Hier hebben we nooit een funware-imago gehad. Als gevolg van een hogere positionering nemen we hier deel in grotere projecten. Europa is dan ook goed voor meer dan de helft van de omzet van Gupta. Bovendien zijn de kosten per medewerker hier 50 procent lager." Noord-Europa, het gebied waarvoor Payne verantwoordelijk is, maakt ongeveer 20 procent van de Europese omzet uit.
Geloofwaardigheid
Typerend voor de penibele situatie waarin Gupta zich bevindt is verder de strategie, die volgens Payne vooral gericht is op herstel van de financiële geloofwaardigheid. "We gaan niet voor marktaandeel, maar voor een stabiele winstontwikkeling." Terwijl juist in de softwarebranche marktaandeel zo bepalend is voor het al dan niet verkrijgen van applicatie-partners en voor de geloofwaardigheid op de lange termijn.
De les die iedere softwareleverancier van Bill Gates kan leren, houdt in dat alleen het marktaandeel de gezondheid op de lange termijn bepaalt. Zonder marktaandeel blijft er geen geld over voor verdere produktontwikkeling en ontbreekt continuïteit in een zich razendsnel ontwikkelende markt.
Op dit moment hoopt Gupta op een omzetverbetering van zo’n 20 procent in een markt die dit jaar met circa 50 procent groeit. Dit houdt een daling van het marktaandeel in. "Dat klopt", zegt Payne, "maar we maken al achttien maanden geen winst meer, dus geloofwaardigheid richting aandeelhouders heeft een hogere prioriteit." Gupta heeft op dit moment nog zo’n 24 miljoen dollar in kas. Dit geld zal vooral ingezet worden om de produktontwikkeling op korte termijn te financieren, aldus Payne. MU
Fun World
Gartner Group definieerde drie niveaus van tools voor het ontwikkelen van client/server-applicaties – Fun World, Muscle Beach en Deep Space 9. In Fun World bevinden zich spelers als Gupta, Powersoft en Visual Basic. In Muscle Beach zijn de wat serieuzer tools te vinden, terwijl in Deep Space min of meer futuristische produkten als Forté en Dynasty een plaats vinden.