In Computable van 26 januari werd ten onrechte gemeld dat Apple zich uit de consumentenmarkt terugtrekt.
Het management van Apple ziet als belangrijkste taak het nemen van maatregelen die nodig zijn om Apple voor te bereiden op een nieuwe periode van groei en winstgevendheid. Alleen dan kan Apple in de toekomst met de juiste produkten tegen de juiste prijzen blijven beantwoorden aan de behoeften in de markt.
Daarom werd tegelijk met de resultaten voor het eerste kwartaal een wereldwijde reorganisatie aangekondigd die vooralsnog geen invloed heeft op de Nederlandse organisatie. Bovendien hebben we een systematische evaluatie gehad van onze strategische investeringen en zakelijke plannen. Dit heeft er ondermeer toe geleid dat we onze investeringen in Kaleida en Taligent terugtrekken zonder dat we de toegang verliezen tot de door deze bedrijven geproduceerde technologieën. Ook hebben we de strategie van onze online-diensten herzien, wat betekent dat we ons – in plaats van op een geheel eigen produkt – zullen richten op een produkt dat gebruik maakt van en geïntegreerd is met Internet. Dit heeft als grote voordeel dat we zelf geen kostbare infrastructuur hoeven te ontwikkelen.
Daarnaast zijn we begonnen strategieën te ontwikkelen die ons zakelijk model fundamenteel veranderen. Zo zijn we van plan ons produktaanbod te vereenvoudigen en ons primair te gaan richten op innovatieve, gedifferentieerde en hoogwaardige produkten in onze belangrijkste markten, zoals onderwijs, zakelijk gebruik, thuisgebruik, en de merkvoorkeuren voor deze produkten te ontwikkelen. Om ervoor te zorgen dat er in alle delen van de markt een volledige reeks Mac-TM OS produkten aanwezig zal zijn, zullen we het Macintosh-R besturingssysteem op veel bredere schaal in licentie geven.
Ook zullen we de strategie met betrekking tot het aangaan van zakelijke allianties continueren. Deze allianties moeten het ons mogelijk maken het gebruik van onze platforms verder te propageren en uit te breiden, nieuwe activiteiten te ontplooien, waarbij we gebruik maken van onze sterke punten op het gebied van multimedia en het Internet, en efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen door gebruik te maken van de expertise en de mogelijkheden van onze partners.
Ons uiteindelijke doel is zorgen dat Apple’s belangrijkste strategische doelstellingen kunnen worden verwezenlijkt. Hieronder verstaan we het veiligstellen van de voortdurende superioriteit van het Macintosh-platform, vooral op het gebied van multimedia en Internet, de actieve en enthousiaste steun van ontwikkelaars, tevreden en merktrouwe klanten, een toonaangevende positie in de markten waarin Apple actief is en een hogere aandelenkoers.
Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn dat Apple geenszins van plan is zich uit de consumentenmarkt terug te trekken.
Wilbert Kieboom, general manager Apple Computer Benelux.