WASHINGTON, DC – Begin deze week kondigden Microsoft en MCI Communications een hechte samenwerking aan voor MSN, het Microsoft Network. Via de 20 miljoen klanten van de telecom-provider hoopt Bill Gates de populariteit van zowel MSN als zijn eigen web-browser flink te verhogen.
De overeenkomst houdt ondermeer in dat MCI zijn klanten een speciale versie van MSN kan aanbieden, compleet met een eigen versie van de www-browser Explorer. Op een teleconferentie zegt Bill Gates dat hij de browser zal uitbreiden met specifieke eigenschappen, die optimaal gebruik kunnen maken van MCI-diensten als teleconfereren en Isdn. Ook het zoeken van verbinding met MCI moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, aldus de Microsoft-chef. Te denken valt hier aan hetzelfde gemak als waarmee nu aan MSN te koppelen is via Windows 95.
Advertenties in Windows
De aangepaste versies van MSN en de browser Explorer geven MCI de eer de eerste adverteerder in Windows te worden. Op een vraag of Gates van plan is in de toekomst meer ‘advertenties’ te plaatsen in software, geeft hij geen duidelijk antwoord.
Op MSN zullen beide partijen proprietary ‘inhoud’ gaan aanbieden, die louter toegankelijk is voor MCI-leden. Wat die ‘inhoud’ of diensten worden, wil nog geen van beide partijen meedelen.
Hoewel de alliantie met MCI voor beide partijen grote voordelen biedt, betekent het samenwerken met deze louter op de Verenigde Staten gerichte telecom-provider opnieuw een stap terug voor de Europese situatie. Waar in de VS de MSN-gebruiker reeds allerlei diensten van hoge kwaliteit geboden wordt, moet de Europeaan over het algemeen tevreden zijn met trage toegangslijnen en een zeer beperkte toegang tot Internet. Het is duidelijk dat Gates het accent voor de ontwikkeling van MSN vooralsnog in de VS legt. Gebruikers in Europa doen er goed aan beter ontwikkelde dienstverleners te kiezen voor online-diensten. Concurrenten als Compuserve timmeren al langer aan de weg en bieden wèl toegang tot het volledige Internet en met hogere modemsnelheden. MU