Advertenties hebben tot doel om mensen in bepaalde produkten of diensten te interesseren. Soms kiest een organisatie ervoor een zo breed mogelijk publiek te bereiken, soms wordt gekozen voor een beperkte doelgroep waarvan te verwachten is dat deze interesse zou kunnen tonen.Software, en dan vooral populaire software, kan een ideale balans vormen tussen deze twee mogelijkheden. Een populair pakket gaat in zeer grote aantallen over de toonbank. De kopers zijn zeer divers, maar hebben allen één ding gemeen: computergebruik.
Een nieuwe zienswijze? Op kleine schaal wordt al langer geadverteerd in software. Er zijn bedrijven die een routeplanningspakket laten voorzien van hun eigen logo en gegevens om het vervolgens te verspreiden onder hun klanten.
In groter verband is het voor te stellen dat geldwolf Bill Gates Windows gaat voorzien van advertenties. Tientallen miljoenen PC-gebruikers krijgen dan te maken met de boodschappen van adverteerders die ongetwijfeld veel geld moeten neertellen bij de Microsoft-topman.
De eerste uiting verschijnt deze week: MCI krijgt een eigen versie van MSN en de bijbehorende Internet Explorer, de browser van Microsoft. Hoewel Gates ontkent geld te vragen en zegt louter achter de 20 miljoen klanten van MCI aan te zitten, is het niet ondenkbaar dat er in de toekomst meer specifieke versies van Windows of andere softwarepakketten zullen verschijnen.
De vraag is dan in hoeverre gebruikers lastig gevallen mogen worden met advertenties in produkten waarvoor zij betalen. Is het dan mogelijk om de advertenties uit te schakelen? Of gaat de software-uitgeverij dezelfde argumenten gebruiken als de tijdschriften-uitgeverij: zonder advertenties zou de software niet te betalen zijn? Maar is software heel wat minder vluchtig dan het gemiddelde tijdschrift? Moet software niet eerder vergeleken worden met een boek?
De samenwerking tussen Microsoft en MCI zou in dit kader wel eens de aanleiding kunnen zijn voor een geheel nieuwe discussie over de voors en tegens, compleet met juridische perikelen. De afloop van zo’n discussie is nu nog moeilijk te voorspellen, maar op de lange termijn desalniettemin duidelijk: er verschijnt reclame in software, want er is geld mee te verdienen.
LS,
Post is al erg oud maar wij zijn op zoek naar een manier om iets van reclame in de vorm van banners in onze software te maken. Wij hebben echter geen idee waar we de advertenties vandaan moeten halen. Voor het plaatsen van banners op een website heb je bv AdSense van google maar die mag je niet gebruiken in desktop software programma’s.
Wie kan ons helpen aan meer informatie betreffende het plaatsen van ads in desktop software?
Wat een knullig artikel weer.
– Niet Bill Gates maar Steven Balmer is de baas bij MicroSoft
– Waarom is Bill Gates een geldwolf ?
Als jij morgen de loterij wint geef je dan ook alles aan de minder bedeelden ?
Bovendien ben je kenlijk zelf zo dom om zijn imperium nog meer te spekken door Windows te blijven gebruiken.
– Niemand is verplicht om voor MicroSoft te kiezen
– Als mensen zich storen aan reclame in software kunnen ze voor zat alternatieven kiezen.
– Een voordeel van OpenSourceSoftware is dat er niet van die reclame onzin inzit omdat zoiets er toch meteen uitgesloopt wordt.