AMSTERDAM – In mei komt Oracle met een nieuw groupware-pakket op de markt: Interoffice. Deze software wordt een onderdeel van de Interoffice Suite. Het gaat bij Interoffice om software voor documentbeheer, nieuwsgroepen op Internet, werkstroombeheer en diverse interfaces, onder andere voor clients en servers in het World Wide Web (WWW).
Morten Hjort, directeur marketing van Oracle in Nederland, legt uit wat het wezenlijke verschil is tussen Interoffice en bestaande groupware-produkten als Lotus Notes. "Met ons produkt komen we tegemoet aan de vraag uit de markt om groupware breder te definiëren dan alleen gesloten, leverancier-specifieke systemen. Daarom biedt de software ook toegang tot het Web."
Een test van het magazine Network Computing geeft aan dat Oracle met Interoffice wel op de goede weg is, maar dat het toch nog de mindere is van Lotus Notes. In de test van dit blad werden acht pakketten voor het beheer van client/server-berichtenverkeer op de pijnbank gelegd. Oracle kwam uit de test als tweede naar voren, maar het liet wel de groupware van onder andere Hewlett-Packard (Open Mail) en ICL (Teamware) achter zich. Network Computing haalt venijnig uit naar Microsoft Exchange. "De beperkingen van Exchange zijn voor sommige bedrijven ernstig genoeg om nog eens na te denken voor ze tot aanschaf overgaan. Er zijn zeker andere client/server-opties voor berichtenverkeer, zoals Oracle Office", meldt het blad.
Oracle 7
Interoffice bouwt voort op de technologie van de Oracle-database. Het biedt een platform voor berichtenverkeer, agenda- en planningtoepassingen, directory-diensten, computer-ondersteund vergaderen, documentbeheer en werkstroomautomatisering met ondersteuning voor een brede reeks clients.
Hjort somt op hoe de gebruikers de Interoffice-diensten kunnen benaderen. "Dit kan met de Interoffice Client, met willekeurig welke Web-browser, met aan de Mapi-specificaties conformerende gebruikersinterfaces, via de Exchange-client van Windows 95, met persoonlijke digitale assistenten (pda’s), semafoons, beeldschermtelefoons en diverse applicatie-ontwikkelomgevingen en toekomstige netwerkcomputers."
Interoffice komt in mei beschikbaar in twee versies, een grootschalige voor de totale onderneming en een eenvoudige versie. De eerste versies draaien op Windows NT, Intel en Solaris. In de tweede helft van dit jaar komen er versies voor andere server-platformen, maar Hjort kan nog niet zeggen welke dat zijn. Voor de grotere server moet de gebruiker minimaal 20.000 gelden neertellen en voor elke client nog eens zo’n 200 gulden.
Voorbarig
De vraag of het niet wat voorbarig is om software aan te kondigen die pas in mei beschikbaar komt, wordt door Hjort ontkennend beantwoord. "De software is uitvoerig getest. We komen nu al met de aankondiging omdat we er zeker van zijn dat we op tijd kunnen leveren." Hij geeft echter wel toe dat Oracle vooral met groupware komt omdat er de komende jaren in dit segment van de markt veel geld valt te verdienen. "Uit diverse onderzoeken blijkt dat de komende jaren de markt van groupware tenminste met 30 procent per jaar groeit. Geraamd wordt dat er in het jaar 2000 maar liefst 50 miljoen abonnees op het www zullen zijn."
Partners
Om Interoffice een steun in de rug te geven werkt Oracle samen met een groot aantal partners, ondermeer met Philips voor beelschermtelefoons en met Magic Cap op het gebied van pda’s. Interoffice kan nu al worden geïntegreerd met tweeweg-semafoons van Skytel. Er zijn vergevorderde plannen voor het ondersteunen van andere apparatuur, zoals toekomstige netwerkcomputers en de handcomputer van Psion.
"Dat zal ertoe leiden dat organisaties via goedkope apparatuur kunnen communiceren met hun mobiele medewerkers. Niet alleen kunnen ze berichten sturen naar de werknemers op de weg, maar de mobiele werkers hebben ook toegang tot vitale gegevens die ze nodig hebben voor hun werk", legt Hjort uit.
Volgens hem is er de afgelopen twintig jaar door de IT-industrie vooral gewerkt aan het automatiseren van secundaire processen. "Kijk maar naar een financieel informatiesysteem. Dat is toch een zuivere registratie achteraf. Bovendien was IT vooral gericht op het werken met gestructureerde data. Nu kun je ook werken aan een mengeling van gestructureerde en ongestructureerde data. Met Interoffice kan een bedrijf zijn database uitbreiden met alle gewenste vormen van berichtenverkeer. Ook kunnen de gebruikers tegelijkertijd gebruik maken van kerninformatie in hun bedrijf. Uiteindelijk kan men door die manier van werken de concurrent een stap voorblijven." WA