CAMBRIDGE, MA – Het bedrijfsleven maakt steeds meer kosten om zakelijke communicatie en het benaderen van consumenten met een eigen ‘web site’ op Internet mogelijk te maken. Het prijskaartje varieert thans van 300.000 dollar tot 3,4 miljoen dollar, zo meldt Forrester Research.
In het rapport ‘What Web Sites Cost’ voorspelt Forrester dat de kosten de komende twee jaar met 50 tot 200 procent zullen toenemen, naarmate meer consumenten met steeds hoger gespannen verwachtingen naar het Web toestromen. Het goedkoopst zijn sites met een promotioneel karakter, die belangstelling willen wekken voor een bepaalde merknaam. Deze kosten minstens 300.000 dollar om te lanceren. Daarin zijn meegeteld de exploitatiekosten gedurende het eerste jaar. Sites die veel informatie of amusement bieden, kosten minstens 1,3 miljoen dollar, zo becijfert het bureau. Echt duur wordt het als een site bedoeld is om er daadwerkelijk produkten mee te verkopen of transacties uit te voeren. Hieraan hangt een prijskaartje van zo’n 3,4 miljoen dollar.
Zakelijk doel
Het hangt dus van het zakelijke doel af hoeveel de aanwezigheid op Internet het bedrijf gaat kosten. De voornaamste kostenposten vormen de introductie, de eerste twaalf maanden, het platform, de inhoud en de marketing. Een site die alleen om promotionele redenen in het leven wordt geroepen, kent weer een andere kostenopbouw dan een web-faciliteit met inhoud in de vorm van informatie.
Bij het eerste type gaat 67 procent van het budget op aan het uitbesteden van de ontwikkeling van de site en aan het beheer ervan. Een site met echt veel inhoud besteedt 61 procent van het budget aan personeel dat voor informatie moet zorgen. Sites waarmee transacties worden gedaan, vergen het meeste aan investeringen en marketing. Hardware, software en netwerkverbindingen kosten 675.000 dollar, terwijl de marketing 783.000 dollar vergt.
Alles wordt duurder
Alles wordt duurder, stelt het rapport. Web site-managers zullen straks moeten investeren in nieuwe interactieve technieken en marketing. Ook de arbeidskosten nemen snel toe. Vooral sites met een promotioneel karakter en sites met inhoud zullen snel duurder worden. Sites die moeten leiden tot transacties, zullen ook elk jaar kostbaarder worden, maar minder snel dan de eerste twee categorieën. Corr.