Begin deze week kondigden Microsoft en MCI Communications een hechte samenwerking aan voor MSN, het Microsoft Network. Via de 20 miljoen klanten van de telecom-provider hoopt Bill Gates de populariteit van zowel MSN als zijn eigen web-browser flink te verhogen.
De overeenkomst houdt ondermeer in dat MCI zijn klanten een speciale versie van MSN kan aanbieden, compleet met een eigen versie van de www-browser Explorer. De browser zal worden uitgebreid met eigenschappen voor MCI-diensten als teleconfereren en Isdn. De aangepaste versies van MSN en de browser Explorer geven MCI de eer de eerste adverteerderin Windows te worden.
Op MSN zullen beide partijenproprietary ‘inhoud’ gaan aanbieden, die louter toegankelijk is voor MCI-leden. Wat die ‘inhoud’ of diensten worden, wil nog geen van beide partijen meedelen. Hoewel de alliantie met MCI voor beide partijen grote voordelen biedt, betekent het samenwerken met deze louter op de Verenigde Staten gerichte telecom-provider opnieuw een stap terug voor de Europese situatie. Waar in de VS de MSN-gebruiker reeds allerlei diensten van hoge kwaliteit geboden wordt, moet de Europeaan over het algemeen tevreden zijn met trage toegangslijnen en een zeer beperkte toegang tot Internet.