Het bedrijfsleven maakt steeds meer kosten om een eigen ‘web site’ te exploiteren. Het prijskaartje varieert thans van 300.000 dollar tot 3,4 miljoen dollar, zo meldt Forrester Research in het rapport ‘What Web Sites Cost’.
Men voorspelt dat de kosten de komende twee jaar met 50 tot 200 procent zullen toenemen. Het goedkoopst zijnsites met een promotioneel karakter. Deze kosten minstens 300.000 dollar om te lanceren. Daarin zijn meegeteld de exploitatiekosten gedurende het eerste jaar. Bij dit type gaat 67 procent van het budget op aan het uitbesteden van de ontwikkeling van de site en aan het beheer ervan.
Sites die veel informatie of amusement bieden, kosten minstens 1,3 miljoen dollar, zo becijfert het bureau. Echt duur wordt het als een site bedoeld is om er daadwerkelijk produkten mee te verkopen of transacties uit te voeren. Hieraan hangt een prijskaartje van zo’n 3,4 miljoen dollar. Zo’n site besteedt 61 procent van het budget aan personeel dat voor informatie moet zorgen. Sites waarmee transacties worden gedaan, vergen het meeste aan investeringen en marketing. Hardware, software en netwerkverbindingen kosten 675.000 dollar, terwijl de marketing 783.000 dollar vergt.