AMSTERDAM – Op 7 februari aanstaande introduceert Cisco Systems een compleet nieuwe produktlijn die deze leverancier van netwerkoplossingen entree moet geven in het marktsegment van midden- en kleinbedrijf (mkb) en zelfstandige beroepsbeoefenaren. Onder de naam Cisco Pro zullen dan een twintigtal nieuwe produkten beschikbaar zijn waaronder switches, hubs en Isdn-adapters. Ze verschillen van de bestaande produkten in eenvoud van implementatie.
"De nieuwe produkten zijn zo uit de doos te installeren en eenvoudig te configureren", aldus Roy van Aalst, algemeen directeur van de Benelux-vestiging. "De produkten hebben minder functionaliteit dan de bestaande produkten en zijn daardoor met name geschikt voor de grote groep nieuwe netwerkgebruikers."
De onderliggende techniek is volledig afgeleid van de bestaande produkten en is gebaseerd op het Ios (internetwork operating system) en daardoor te koppelen met de overige produkten. Het bedrijf speelt met de Cisco Pro-lijn in op een te verwachten groei van het aantal thuiswerkers en een verdere groei van het Internet-gebruik.
Dataquest heeft becijferd dat de markt voor Internet-produkten zal groeien tot vijf miljard dollar in het jaar 2000 en rond die tijd zal de totale Soho- (small office, home office) en mkb-netwerkmarkt zo’n 17 miljard dollar bedragen. Nu al verwacht het bedrijf in de komende vier tot zes kwartalen circa 15 tot 20 procent van zijn omzet uit de nieuwe produkten te halen.
In Nederland distribueren Ronin en Acal Auriema de produkten en zal een aantal wederverkopers worden aangesteld die na het doorlopen van een certificatieprogramma over het ‘Cisco Pro kwaliteitszegel’ beschikken. Die training is van belang want de wederverkoper zal ook voor de ondersteuning naar de klant moeten zorgen. HD