CAPELLE A/D IJSSEL – Leo Roobol, directeur van Novell Nederland, gaat op 1 april over naar de Koninklijke PTT Nederland (KPN). Hij wordt daar de nieuwe directeur sales & marketing operations bij PTT Telecom Netwerkdiensten. Zijn vertrek werd vlak voor kerst aan het personeel meegedeeld. Roobol die eerst een overheidsbaan had, werkte ruim 6,5 jaar voor Wordperfect (later Novell).
Roobol vertrekt op een moment dat zich bij Novell grote veranderingen voordoen. In september werd Unixware verkocht aan SCO. Novell stapte daarmee uit de markt van applicatieservers. Amper twee maanden later maakte Novell bekend ook de markt van business-applicaties de rug toe te keren. Onderhandelingen over de verkoop van Wordperfect, Quattro Pro en Perfectoffice zijn gaande. Als kandidaat-kopers zijn genoemd Oracle, Computer Associates en een investeringsmaatschappij van voormalig Wordperfect-management. Novell gaat zich volledig concentreren op de netwerkmarkt.
Weinig ruimte
In zijn nieuwe functie krijgt Roobol opnieuw te maken met netwerken. Anders dan in zijn huidige werkkring kan Roobol bij KPN direct betrokken zijn bij de ontwikkeling van nieuwe produkten en diensten. Als directeur van Novell Nederland richtte alle aandacht zich op de verkoop. Novell heeft een bedrijfscultuur waarbij het hoofdkantoor in Utah tot in vrij grote details het beleid bepaalt. Vanuit Amerika worden min of meer kant en klare produkten richting Europa gestuurd. Dat laat weinig ruimte over voor een creatieve inbreng van het lokale management.
De ondernemingsleiding is ook meer gecentraliseerd dan bij Wordperfect. Voor de overname door Novell had het lokale management bij WP meer lokale vrijheid. De andere stijl van leiding geven bij Novell heeft ook gevolgen voor de carrière-mogelijkheden. Een directeur van een landelijke organisatie kan als hij goede verkoopresultaten behaalt, doorgroeien naar een functie waarbij deze meerdere landen of een deel van Europa onder zich krijgt. Maar deze functie blijft in essentie beperkt tot de pure marketing. Met het produkt zelf heeft men weinig bemoeienis. Roobol beschouwt dat als een beperking.
Bij KPN krijgt hij de kans meer bij de produkt-ontwikkeling betrokken te raken. Het gaat dan vooral om de integratie van en de coördinatie over de verschillende ontwikkelingen die bij KPN gaande zijn. Voor de netwerken worden tal van nieuwe diensten ontwikkeld. Momenteel zijn de business-lijnen sterk horizontaal gericht. Het gevaar dreigt dan dat op bepaalde plaatsen produkten worden ontwikkeld, die qua marketing beter in andere business-lijnen passen. Ook moet Roobol er voor zorgen dat de ene ontwikkeling van een nieuw produkt niet de andere bijt. Vooral het leggen van dwarsverbanden is belangrijk.
De transfer van Roobol naar KPN is zeer snel geregeld. In het laatste nummer van het blad Perfectuser schrijft Roobol nog verder te gaan bij Novell. Hij noemt daarin de plannen van Novell om te komen tot een Smart Global Network ‘buitengewoon boeiend’. Vooral omdat daarbij samengewerkt gaat worden met ’s wereld grootste telecom-bedrijven. Roobol verklaart dat de tekst voor deze column al aangeleverd was voordat de KPN hem benaderde voor een positie bij het bedrijf. Corr.
Novell
Roobol vertrekt op het moment dat bij Novell grote veranderingen op stapel staan. Het bedrijf is nog steeds naarstig op zoek naar een koper voor ondermeer het voormalige Wordperfect, de onderneming waar Roobol geruime tijd in Nederland de scepter zwaaide. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat de bedrijfscultuur bij Novell hem niet aanspreekt en teveel beperkingen oplegt. De overstap naar KPN was voor hem dus niet zo moeilijk.