Nederland telt volgens GFK Interact ongeveer 850.000 Internet-gebruikers. Trendbox, kwam in oktober al tot een aantal van 700.000. In onderzoekskringen wordt dit als een niet significant verschil beschouwd. Voor het eerst dus vrij betrouwbare cijfers over het aantal gebruikers.
Tot nu toe lijkt de intentie om Internet te betreden tegen te vallen. Slechts één op de vijftig Nederlanders van 13 tot en met 65 jaar heeft het vaste voornemen dit jaar een abonnement te nemen. Eén op de veertien is dat misschien van plan. Gelet op de explosieve groei van het Net en de enorme publiciteit daar omheen zijn deze cijfers niet erg overtuigend.
Dit resultaat zegt evenwel weinig over de te verwachten aantallen gebruikers. Het Trendbox-onderzoek leert dat veel mensen via hun werk met Internet in contact komen. Bijna twee derde van de privé-bezoeken verloopt via de werkplek. Op één aansluiting zaten tot voor kort gemiddeld ruim 9,35 gebruikers. Een hele afdeling van een bedrijf moet het soms met slechts één Internet-computer doen. En dat houdt deze verhouding voorlopig nog hoog. De laatste tijd is die ratio echter wat gezakt. Op ongeveer 100.000 aansluitingen zijn er thans de eerder genoemde 850.000 gebruikers.
Bij de overheid en op universiteiten is het vrij gemakkelijk toegang te krijgen tot Internet. Het bedrijfsleven zou mogelijk wat achter blijven. Betrouwbare gegevens daarover ontbreken. Een aantal gerenommeerde IT-bedrijven heeft voor het personeel geen aansluiting; wellicht om te voorkomen dat medewerkers in de verleiding komen allerlei sites te bezoeken, die voor hen alleen privé interessant zijn en geen zakelijk belang dienen.
Hoopgevend voor de toekomst van Internet is dat veel gebruikers tevreden zijn. 88 Procent van de regelmatige gebruikers ziet de populariteit snel verder toenemen. Dat betekent impliciet dat de problemen op het ‘Net der netten’, zoals traagheid en verouderde informatie, op den duur niet fnuikend zullen zijn.
Een interessant gegeven is ook dat de helft van de regelmatige gebruikers meer op Internet zou zitten als de kosten lager waren. Als de abonneekosten van ‘access providers’ door concurrentie dalen en bovendien het lokale tarief verdwijnt door het gebruik van kabel-tv, zal het gebruik dus enorm toenemen. De verwachting is dat de providers voor dit inkomstenverlies compensatie zullen zoeken in het aantrekken van meer adverteerders en door gebruikers voor heel specifieke informatie te laten betalen. Dat 41 procent van de gebruikers Internet reclamevrij wil houden, is niet verontrustend. Dit sluit aan bij een algemene aversie tegen reclame. Maar juist televisiestations met veel reclame halen de hoogste kijkcijfers. Zo zal het hoogstwaarschijnlijk ook met Internet gaan. Het publiek heeft liever reclame dan hoge kosten.