Was het tien jaar geleden nog vrijwel onmogelijk om een oudere Nederlander online te vinden, tegenwoordig checkt iedere zichzelf respecterende oudere iedere dag wel even zijn e-mail. Nu er een generatie ouderen aankomt die internet al volledig in hun leven geïntegreerd hehhen, zal de internetbehoefte in verzorgingstehuizen de komende jaren alleen maar toenemen. Tot voor kort waren de verzorgingstehuizen van Humanitas vrijwel verstoken van internet.
Er was wel een aantal pc’s aanwezig, maar te weinig om in de groeiende behoefte te voorzien. Bewoners gaven steeds vaker aan op hun eigen kamer en via hun eigen apparatuur toegang tot internet te willen. Omdat Humanitas een moderne zorgverlener is die de kwaliteit van leven van de bewoners hoog in het vaandel heeft staan, besloot het bestuur van de stichting samen met automatiseringsbedrijf Flexcom op zoek te gaan naar een veilige en kostenefficiënte oplossing.
Maurits van den Bosch, accountmanager bij Flexcom, vertelt: ‘Het was voor de bewoners een kwestie van wachten tot er een pc vrijkwam waarop ze hun e-mail konden checken. Omdat steeds meer ouderen gebruikmaken van internet, moest hier een oplossing voor komen. Mensen die nu negentig zijn, denken ‘het zal mijn tijd wel duren’. Bij mensen van zeventig jaar en jonger zie je echter een steeds groter wordende behoefte aan internet. Ze maken gebruik van e-mail en Skype, of social media. In de nabije toekomst zal je vrijwel alleen nog bewoners hebben voor wie internet een vanzelfsprekendheid is. En voor onze jongere bewoners is dat natuurlijk nu al zo. Die zijn er mee opgegroeid.’
Eén netwerk voor veertien gebouwen
Er werden hoge eisen gesteld aan het netwerk, vertelt van den Bosch. ‘Humanitas wilde voor veertien gebouwen één en hetzelfde netwerk, waarbij beveiliging en bescherming van de privacy belangrijke speerpunten waren. In eerste instantie wilde men vooral internet voor de bewoners. Later besloot men ook een apart netwerk voor de medewerkers aan te leggen, voor het mobiel ontsluiten van patiëntinformatie. Dat is natuurlijk gevoelige informatie, die goed moet worden afgeschermd.’ Een ander belangrijk punt was de dekking. ‘Het personeel van de locaties is veel in beweging van de ene naar de andere kamer. We moesten zorgen voor een optimale dekking met een verbinding die niet steeds wegvalt als je onderweg bent naar je volgende patiënt. Dan moet je dus apparatuur hebben die naadloos netwerkverkeer mogelijk maakt.”
Er werd gekozen voor een draadloos netwerk met Netgear-apparatuur. Niet geheel toevallig, omdat Flexcom hier ervaring mee had opgedaan in een vergelijkbare case: ‘We hadden al een Netgear-infrastructuur op een scholengemeenschap opgezet en dat beviel goed. Toen we hoorden dat het bestuur van Humanitas op zoek was naar een omvangrijke en veilige Wi-Fi-oplossing, hebben wij onze ervaringen met hen gedeeld en aangegeven dat het ook voor hen een goede en betaalbare oplossing zou kunnen zijn. De kwaliteit van Netgear is bewezen en de prijs is zonder meer gunstig, vergeleken met andere merken.’
Piekbelasting en veiligheid
Flexcom liet zich door Netgear adviseren over de inrichting en de productkeuze. ‘Als je je netwerk uitrolt, dan wil je dat het meteen goed werkt. Je kunt wel over de hele breedte draadloos internet implementeren, maar als je geen goede strategie hebt dan loopt het vast bij de eerste de beste zware belasting.’ Die belasting kan bijvoorbeeld ontstaan in de restaurants van de instellingen, waar bezoekers en bewoners tijdens de maaltijden voor pieken in het internetverkeer kunnen zorgen. ‘Dat wisselende verkeer moet goed gestuurd worden. Gelukkig konden wij bouwen op het professionele advies van de mensen van Netgear en werken we met de apparatuur die past bij de locatie en de situatie. De Netgear-controller houdt het netwerkverkeer goed in de gaten, zorgt voor de juiste toewijzing van bandbreedte en een optimale dekking. Op die manier realiseren we voor iedereen een stabiele omgeving.’
Op dit moment is Flexcom bezig met het testen van de toegang tot het elektronisch patiënten dossier en dat verloopt soepel. De veiligheid, die zo belangrijk is voor Humanitas, is dubbel gewaarborgd. De aparte vlan voor medewerkers is alleen toegankelijk voor geregistreerde apparatuur. Daarnaast is het Wi-Fi gedeelte ook nog eens beveiligd met utm (unified threat management), een soort geëvolueerde firewall, die het netwerk beschermt tegen ongewenste indringers, virussen, spam, overbelasting en ongewenste internetcontent.
De internettoegang voor bewoners begint ook al vorm te krijgen. ‘Nu is de toegang nog beperkt tot het restaurantgedeelte van een aantal locaties, maar dat wordt verder uitgerold naar de woningen en de overige locaties. Tot er uiteindelijk overal en voor iedereen een internetverbinding beschikbaar is’, sluit Van den Bosch af.