De afdeling Business Intelligence van BinckBank heeft in eigen beheer binnen een tijdsbestek van nog geen achttien maanden een geavanceerd datawarehouse gebouwd. Hierbij werd gebruikgemaakt van het modelleringsconcept Data Vault en door de toepassing van Agile/Scrum en een duidelijke governance werd het proces onder controle gehouden. Info Support speelde hierbij een ondersteunende, maar cruciale rol.
Als beursgenoteerde online beleggersbank is BinckBank een topspelers in Europa. De interne informatievoorziening is dan ook van groot belang. Om deze verder te verbeteren besloot BinckBank in 2010 tot de oprichting van een Business Intelligence Competence Center (BICC) dat tot taak kreeg een betrouwbare, gecentraliseerde informatie-voorziening te realiseren. Hoewel BinckBank zoveel mogelijk met eigen medewerkers werkt, zocht het nu een externe partij die, in de woorden van BinckBank’s manager BI, Paul Delgman, ‘ons tijdens het traject kon ondersteunen en coachen, en die kon voorzien in aanvullende trainingen voor onze mensen.’
Toen na de uitgebreide aanbestedingsprocedure Info Support met twee andere kandidaten overbleef, wist Info Support na een ‘diepgravend gesprek’aan te tonen ‘een inhoudelijk sterke partij te zijn met veel praktijkervaring, die flexibel invulling kon geven van de opdracht’, vertelt Delgman. Flexibiliteit was tijdens het gehele traject nodig. ‘Het doel was dan wel vastgesteld (een gecentraliseerde informatievoorziening op basis van een datawarehouse), maar een echte route hadden we bewust niet gepland.’
BinckBank had al enkele keuzes gemaakt, zoals die voor het DataVault-modelleringsconcept en de Microsoft BI-stack. DataVault is als methode zo ontwikkeld dat gebruik kan worden gemaakt van script- generatoren waarmee een groot deel van de programmatuur niet handmatig hoeft te worden ontwikkeld en onderhouden. Bij zijn aanbod kon Info Support wijzen op zijn track record op het gebied van business intelligence en toepassing van het DataVault-concept. Bovendien zocht BinckBank ‘ondersteuning op het gebied van bi-architectuur, projectaanpak, configuratiemanagement, de Microsoft BI-ontwikkeltools en performance-aspecten’. Daarnaast was ook kennis op het gebied van SharePoint gewenst.
De behoefte aan verschillende specialismen maakte het noodzakelijk dat de te selecteren partij een breed portfolio had. Bedrijven met zo’n portfolio zijn vaak’“wat aan de logge kant’, volgens Delgman, ‘maar bij Info Support is dat juist niet het geval.’ Dit, in combinatie met de brede en diepgaande kennis van de individuele Info Support’ers maakt dat het gehele project ‘snel, soepel en flexibel’ is gerealiseerd. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een bouwblok door Info Support voor het genereren van softwarecomponenten.
Procesbegeleider
Doordat Info Support de rol vervulde van procesbegeleider, kon BinckBank tijdens het gehele traject sneller tot betere besluiten komen. Vragen konden vrijwel altijd ter plaatse worden beantwoord of ze konden worden doorgespeeld naar collega’s van het kenniscentrum van Info Support. En in het uiterste geval heeft Info Support als Gold Certified Partner van Microsoft op het gebied van business intelligence ‘directe lijntjes’ met Microsoft. Omdat Info Support weet welke aspecten van belang zijn in een complexe bi-omgeving, kon het ook exact aangeven op welke gebieden de mensen van BinckBank aanvullende trainingsbehoefte hadden. En hierin kon worden voorzien door Info Support’s kenniscentrum.
Het pragmatisme van Info Support is één van de elementen die de samenwerking tot een succes heeft gemaakt. ‘Grote bedrijven kleden hun antwoorden toch altijd ‘wat commerciëler’ in, terwijl je die van Info Support direct kan toepassen. Door de combinatie van up-to-date kennis en praktijkervaring werden we bovendien niet geconfronteerd met allerlei vuistdikke ontwikkelplannen. Het vizier bleef gericht op het doel.‘
De flexibiliteit van Info Support kwam ook op een andere manier naar voren. ‘Omdat ze met een eenduidige tariefstelling werken’, zo vertelt Delgman, ‘was het niet nodig onze aanvullende verzoeken steeds via het management van Info Support te spelen. We konden het direct regelen met de medewerkers die bij ons zaten.’ Nu het datawarehouse is geïmplementeerd, kijkt Delgman tevreden vooruit. ‘We hebben een zelfsturend team in een stabiele omgeving waarin de processen zijn ingericht. Beter kan je het niet vinden.’