Net zoals bij de examenkandidaten in het voortgezet onderwijs beleven ook examenkandidaten aan diverse hogescholen spannende tijden. Vanuit het bedrijfsleven zijn veel securityprofessionals betrokken bij de afstudeerstages en de daarop volgende examens van de hbo-studenten van ict-gerelateerde opleidingen. Ook deze professionals voelen de stress die samenhangt met de examens.
Ik ben actief betrokken bij de opleiding Security Technologie van de Hogeschool Utrecht, onderdeel van de afdeling Elektrotechniek. Vakdocenten en opleidingsmanagers zijn zich sterk bewust van de behoeften van het bedrijfsleven en werken voortdurend aan de verbetering van de opleiding. Vanuit de expertise, het gebied van security in het algemeen en biometrie in het bijzonder heb ik bijgedragen aan de inhoud van de opleiding. Ook verzorg ik gastcolleges en ondersteun het onderwijsteam met praktijkvoorbeelden. Het voordeel voor de Hogeschool en het bedrijfsleven is dat de opleiding beter aansluit bij de behoefte.
Adviezen
Om de kwaliteit en het niveau van de examens te waarborgen, heeft de Hogeschool van Utrecht een 'College van Toezicht' voor ieder van de afstudeerrichtingen, waar ik een actief lid van ben. Het beoordelen van de kwaliteit van de examens staat echter niet los van de voorbereiding. Al in een vroeg stadium krijgen examenkandidaten (gevraagde en ongevraagde) adviezen, op basis van de ervaring en methodologie, die ze helpen hun afstudeerproject met goed gevolg af te ronden. De nadruk van de adviezen ligt hierbij op het stimuleren van het gebruiken van inhoudelijke kennis en vaardigheden die niet direct met de inhoud van het vak te maken hebben. Denk hierbij aan projectmanagement, kostenbewustzijn en schrijfvaardigheden. Deze adviezen worden natuurlijk met de docent(en) afgestemd.
Met enige regelmaat zijn stagiaires bezig met goed afgebakende opdrachten in het kader van de verplichte stages in hun tweede of derde jaar, maar ook examenkandidaten voeren hun afstudeerprojecten onder begeleiding uit. De lat ligt hoog, ik probeer stagiaires en afstudeerders zoveel mogelijk uit te dagen om de creativiteit en zelfstandigheid te stimuleren zodat studenten hun potentieel ten volle kunnen benutten. Overigens geldt dat voor iedere medewerker.
Nieuw product
Het hoge ambitieniveau leidt soms tot aansprekende resultaten, zowel voor de stagiaire als de begeleider. Zo heeft een afstudeeropdracht waarin onderzoek werd gedaan naar het verbeteren van automatische gezichtsherkenning geleid tot een nieuw product en een aanvraag voor een patent door de begeleider en de student.
Natuurlijk kost het begeleiden van studenten tijdens hun stage tijd en geld, maar er zijn ook belangrijke voordelen te noemen die hier ruimschoots tegenop wegen. Zo ontstaat een goed beeld van de kwaliteit van de opleiding aan de hogeschool en leren bedrijven toekomstige vakbroeders vroeg in hun carrière kennen en omgekeerd. Hetgeen kan leiden tot arbeidscontracten met de afgestudeerde studenten of op zijn minst naamsbekendheid van de bedrijven.
De spanning bij de examens kun je leren managen. Een gericht programma waardoor het weerstandsniveau groot genoeg wordt om tijdig de spaningen te herkennen, spanning kunnen afvoeren en ervaren spanning leren controleren.
Hoe? Biofeedback toepassen en training van hartritme brengt een verandering teweeg die de spanningsmomenten reduceren.
Je hebt gelijk, omgaan met stress kun je leren. Maar een beetje stress mag best, en soms kom je examenkandidaten tegen die fantastisch werk hebben geleverd. Ik zie het liefst alle kandidaten hun diploma’s halen, met veel of weinig hulp. Ik vermoed dat de studenten er niet ander over denken. Maar ik heb de indruk dat het dit jaar ook weer goed zal komen.