Onlangs hebben drie banken de Finbox aangekondigd. Openbaar, in de reclame, maar ook stiekem als nieuw item in mijn Internet bankieren scherm. Maar wat is nu eigenlijk de vernieuwende waarde hiervan? En, is het wel volledig te vertrouwen? De eerste ervaringen van klanten zullen het leren.
Ondergetekende is de laatste maanden bezig geweest met de verkoop van een huis. Geen eenvoudige taak, kan ik u zeggen, niet alleen gelet op de verwachte prijs van het object, maar ook op de papierwinkel die een dergelijke verkoop met zich meebrengt.
Het huis is namelijk niet van mij, maar van mijn vader. Hierdoor moeten er bewijsstukken worden overlegd als het eigendomsbewijs, notariële stukken, opstalverzekeringspolissen en dergelijke. Een hele waslijst van papier dus. Gelukkig heeft mijn vader dit altijd keurig bewaard in een doos. Een box, dus, ergens in zijn slaapkamer. Beveiligd met een klein sleuteltje, dat wel. Ik probeer me voor te stellen hoe dit geweest zou zijn als het digitale tijdperk eerder aangebroken was.
Waarschijnlijk zouden deze documenten digitaal ergens opgeslagen zijn, misschien ergens in een cloud, waarbij de toegang uitsluitend door een complexe pincode verkregen zou kunnen worden. Onwerkbaar, dus. Toevallig verscheen afgelopen week de regel 'Finbox' in mijn scherm tijdens het internetbankieren. Wat is dat toch en wil ik het hebben vroeg ik me af. De banksite vermeldde:
Wat is Finbox? Voortaan kunt u al uw financiële post op één plek ontvangen: in uw Finbox. In deze 'financiële brievenbus' kunt u digitaal uw rekeningen en andere financiële post, bijvoorbeeld uw salarisstrookje, ontvangen, bewaren en betalen.
Het lijkt erop dat het voordeel is dat ik deze post allemaal op één plek ontvang. Nou, dat gebeurde toch al, in de echte brievenbus namelijk op het huisadres. Bovendien had ik de vrijheid om zelf meerdere postbussen aan te houden, voor sommige documenten zelfs geheime postbussen, je weet maar nooit. Dan is het ook maar de vraag wie er allemaal rekeningen (acceptgiro’s, denk ik) in deze Finbox zullen plaatsen. Ik denk niet iedereen, dus blijf ik met een gescheiden levering zitten.
Daarnaast vind ik het soms prettig om papier in handen te hebben en in een map te stoppen (gesorteerd op naam van de zender, en op datum) zodat ik snel de facturen kan terugvinden, altijd handig. Ik verwacht dan ook dat de meeste mensen gewoon een printje zullen maken van de digitale nota.
Voor wie is de Finbox dan van toegevoegde waarde? Waarschijnlijk voor degene die postzegels uitspaart, dus de zender van de factuur. Dit uiteraard minus de toeslag die aan de bank betaald wordt voor de Finbox-dienst, want ja, voor niets gaat de zon op. Er zal dus een voordeel zijn, met name voor grote bulk verzenders van acceptgiro’s als telefoonmaatschappijen en gas, water, en lichtleveranciers. Voor de consument lijkt de Finbox mij echter teveel van het goede. Zo doet in mijn straat de regiopost nog steeds de betalingsopdracht van mijn tandarts in de bus. Werkt altijd.
Gelukkig, een artikel over FinBox en een aantal reacties. Ik vroeg mij af wat het nut van FinBox voor mij zou zijn.
Uit de lange lijst met aan FinBox deelnemende bedrijven/instellingen is alleen Nuon een mogelijkheid voor mij. De maandelijkse kosten voor Nuon worden nu automatisch afgeschreven, ik zie daar dus geen acceptgiro van. Blijft over het jaaroverzicht. Leuk dat ik die electronisch in de FinBox kan ontvangen, maar dat is nou net een document dat ik ook op papier wil bewaren, stel je voor dat de ING site even niet beschikbaar is al je het document nodig hebt … Nu krijg ik het jaaroverzicht netjes thuis, in kleur afgedrukt, 1 keer per jaar op de deurmat. Toch handiger dan FinBox en zelf uitprinten.
Grappig. De werkgever van Jan van der Sluis is een groot IT bedrijf, Jan is zelf werkzaam op het gebied van security. Door dit stukje opinie laat je precies zien dat je van de oude stempel bent met een weerstand tegen innovatie (of gewoon verandering).
Het is namelijk een (onomkeerbare) trend dat we aan het digitaliseren zijn.
Mijn vermoeden wordt erg hard bevestigd in deze quote:
“Daarnaast vind ik het soms prettig om papier in handen te hebben en in een map te stoppen (gesorteerd op naam van de zender, en op datum) zodat ik snel de facturen kan terugvinden, altijd handig. Ik verwacht dan ook dat de meeste mensen gewoon een printje zullen maken van de digitale nota.”
Iedereen moet zelf kiezen voor een systeem dat voor hem of haar werkt, daar heb ik absoluut geen problemen mee, maar gezien de context vind ik dit artikel wel leuk en herkenbaar geschreven, maar niet erg slim en mist ook een hoop basis.
En als je bang bent om koopgedrag inzichtelijk te maken voor leveranciers van diensten…. hehe, dan heb ik een verassing voor je. Dat gebeurt allang. Wat ik aanneem, en ik zal de voorwaarden doornemen, is dat de diverse leveranciers geen inzicht hebben in je finbox wat betreft de overige informatie. Als dit wel zo is, dan gaat er iets grondig mis.
Er is een beherende partij, maar die zal echt geen toegang geven aan derden.
Wat ik me hooguit voor kan stellen is dat -net als Google dat doet- er anonieme statistieken verzameld worden.
Op de langere termijn zal het wel zo (kunnen) zijn dat er bij juridisch onderzoek jouw data opgevraagd gaat worden door de overheid bij FinBox. Dit is wel degelijk een slechte zaak, maar niet fundamenteel anders dan nu. Het is alleen wat meer werk voor een opsporingsdienst.
Ik weet niet waar Finbox naar toe gaat en of het aan zal slaan. Ben er niet op tegen. Zal overigens niet “instappen” als er geen batch export in zit; een mogelijkheid om snel afscheid te kunnen nemen van de dienst. Dat hoort namelijk bij een exit strategie.
Ik neem aan dat de Finbox beschikbaar is als je inlogt op je digitaal bankieren site. Je hebt je dan immers geautoriseerd. Dan is er geen sprake van een onwerkbaar ingewikkelde pincode en valt zelfs dat argument tegen finbox af.
Kortom: Mooi stukje opinie, maar levert andere informatie op dan de schrijver bedoeld heeft…
De FinBox heeft ongetwijfeld een hoop voordelen, ook voor de bedrijven en instanties die graag hun centen willen hebben. Maar in mijn opinie zou het een gratis dienst moeten zijn. Nu wordt er van 2 kanten geld van je afgetroggeld namelijk de bank en de instantie waarvan de acceptgiro afkomstig is. En dat in een tijd van crisis/recessie.
Inderdaad hadden we eerder al Privver. Waarschijnlijk was die iets te vroeg. Persoonlijk denk ik dat Finbox een logische stap is in het betalingsverkeer.
De introductie gaat alleen een beetje op de bekende bankmanier. Een mooi verhaal en de addertjes komen waarschijnlijk later. Geen enkel stukje tekst heb ik gevonden over beveiliging, privacy, etc. Staan de gegevens bij je eigen bank, centraal (wie voert regie), en ga zo maar door.
Ben het helemaal eens met Henri Koppen, dat er een mogelijkheid moet zijn om met je spullen te vertrekken (daarom jammer dat niet alle banken gelijk meedoen). Zou mooi zijn als het aan je rekeningnummer gekoppeld is, want dat kunnen we toch binnenkort eenvoudig verhuizen naar iedere willekeurige bank? Helaas: wederom lees ik hier niets over…
Verder moet dat uitprinten en archiveren nou maar eens afgelopen zijn. Als we goed kunnen zoeken in Finbox en onze eigen rapportages samenstellen, dan is het toch prima?
Ik erger me al 20 jaar aan het feit dat ik altijd die acceptgiro codes in mijn elektronische bankieren moet overtikken. Maar vooral erger ik me er aan dat als ik geen automatische incasso opdracht geef ik extra moet betalen. Waarom moet ik betalen voor het feit dat ik geen vrijbrief geef aan een leverancier dat hij zelf mag bepalen welk bedrag hij op welk moment van mijn rekening laat boeken. Ik heb graag zelf controle over mijn eigen geld. Ik bepaal wanneer een rekening wordt betaald niet de gene die het geld wil hebben.
Dus heel fijn dat je nu eindelijk eens af bent van die nodeloze papieren. De verstuurder van de rekening moet een extract uit zijn elektronische adminsitratie maken om mij een rekening te sturen. En ik moet dat extract vervolgens weer overtikken om het te kunnen betalen. Zinloos dus. En ik kan nu zelf kiezen of ik de rekening op mijn computer archiefeer of dat ik een print maak om in een map te stoppen. Voor mij een makkelijke keus. En gelukkig mag een consument ook zelf kiezen of hij de rekening elektronisch wil hebben.
De quote:
‘Waarschijnlijk zouden deze documenten digitaal ergens opgeslagen zijn, misschien ergens in een cloud, waarbij de toegang uitsluitend door een complexe pincode verkregen zou kunnen worden. Onwerkbaar, dus.”
getuigd wel van een oude manier van denken. Hoezo onwerkbaar? Hoe ‘gemakkelijk’ is het om als vreemde door allerlei mappen heen te moeten bladeren met daarin documenten die door het lange bewaren geel en vrijwel onleesbaar geworden zijn?
Het online opslaan van gegevens is juist veel gemakkelijker. Overal toegang tot je data/documenten/userid/ww en ook nog een goed beveiligd.Ik ben zelf net geëmigreerd en ben uren bezig geweest met het digitaliseren van allerlei documenten. Alles staat nu netjes in de cloud en ik kan documenten benaderen waar ik ook ben. Dat is niet ‘onwerkbaar’ maar juist handig en zeer praktisch.
Het enige dat je niet moet vergeten is het wachtwoord van deze online-documentenkluis te laten registreren in je testament zodat bij een overlijden de nabestaanden al jouw documenten gemakkelijk en eenvoudig kunnen terugvinden.
Hoe ‘gemakkelijk’ is het ontvangen van papieren post in de brievenbus nu eigenlijk? Indien je de post van je overleden vader door wilt laten sturen, heb je per direct een probleem. Niet alle post wordt meer door TNT verstuurd dus een adreswijziging is nooit volledig. Indien alles in een digitale postbus zou worden ontvangen, is dat veel gemakkelijker.
Ik ben het dan ook eens met een aantal van de vorige posters. De titel van dit artikel slaat misschien meer op je eigen mening dan op die van ‘de consument’. Heb je enig idee hoeveel er kan worden bespaard op bomen, inkt, afval en weet ik hoeveel meer indien er geen papieren post meer zou worden verstuurd? Kijk….daar zit ik als consument nu wel op te wachten.
Think Green….leave it on the screen.
Het feit dat er reeds bijna een half miljoen deelnemers zijn lijkt mij voldoende bewijs dat een grote groep consumenten finbox wel interessant vindt als digitaal alternatief voor papier, een emailvariant of leveranciersportaal. Het brengt (betaal)gemak en overzicht. Een plaats waar bedrijven en instellingen financiele post voor mij kunnen afleveren. Laten we hopen dat het snel doorgroeit en dat binnen afzienbare tijd alle grote post verzenders nota’s kunnen afleveren op de finbox van hun klanten, indien die daar hun voorkeur aangeven.