Weinig aspecten van it kunnen zo mateloos boeien als het snijvlak van consumenten-it en zakelijke technologie. Wie had tien jaar geleden kunnen voorspellen dat de devices en apps die we thuis gebruiken bepalend zouden worden voor de manier waarop bedrijven hun it inrichten? Vooruitblikken in zo’n dynamische markt is nog niet eenvoudig. Toch wagen veel analisten zich daar tegen het einde van het jaar aan.
Forbes vatte onlangs nog Gartner’s top tien technologische voorspellingen samen en Business Insider blikte vooruit met een artikel over veertien tech trends die volgend jaar nieuwe miljonairs gaan opleveren. Veel voorspellingen komen neer op hetzelfde: zo zijn social, mobility, analytics en cloud een gemene deler. Waar het uiteindelijk om gaat, is hoe je als gebruiker beter wordt van deze technologische ontwikkelingen.
Gelukkig zijn die voorspellingen er ook: dit zijn de vijf belangrijkste manieren waarop IT ons leven in 2015 beter maakt.
Dingen voor elkaar krijgen. Met het apparaat dat je nu (waarschijnlijk) in je hand hebt, kun je belangrijke dingen meteen gedaan krijgen. Neem bijvoorbeeld het checken van je banksaldo: via een app duurt dat minder dan een minuut, vroeger moest je daar wel een uur voor uittrekken. Maar ook op het werk verbetert it de productiviteit. Stel dat je onkosten wilt declareren, maar je manager is niet op kantoor: met een app kun je onkosten niet alleen declareren, maar ook (laten) goedkeuren.
Saaie taken automatiseren. Er wordt al een tijdje gesproken over het internet of things (IoT) en het erp of things (EoT). Het duurt niet lang meer voordat alles is voorzien van een chip, zoals Business Insider het omschrijft. Hoe mooi zou het zijn als je straks je koffiezetapparaat kunt besturen vanuit je bed, zodat er een dampend kopje koffie klaar staat als je beneden komt? IDC voorspelt dat de komende vijf jaar ‘sensoren en chips worden geplaatst in alles wat los en vast zit’, in zo’n beetje alle sectoren. EoT is straks het vliegwiel voor accurate en relevante informatie, in de juiste context. Daarvoor is een architectuur nodig die weet welke ‘dingen’ zijn verbonden met welke gebruiker. Het systeem garandeert dat de data, processen en rapportages altijd in lijn zijn met de laatste veranderingen binnen de organisatie. Sterker nog, het kan deze veranderingen in sommige gevallen zelfs voorspellen.
Altijd op de hoogte. Niet alleen dankzij IoT zijn mensen en organisaties dus altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen; social collaboration draagt daar ook zeker aan bij. Dat geldt meer dan ooit voor de nieuwe generatie ‘Millennials’; is het je wel eens opgevallen hoe ze altijd als eerste het nieuws mee krijgen? Dat is niet anders binnen de bedrijfsmuren. De nieuwe generatie werknemers verwacht dat vragen meteen beantwoord worden in een format waarmee ze vertrouwd zijn. Systemen die zijn ontworpen om social collaboration mogelijk te maken worden door Millennials omarmd, omdat ze op een zelfde manier werken zoals ze gewend zijn, bijvoorbeeld op sociale netwerken.
Informatie presenteren met impact. Nog altijd wordt over big data gesproken als ‘the next best thing’. Dat kan zijn, maar het gaat er uiteindelijk om hoe je informatie op een begrijpelijke, eenvoudige manier kunt presenteren. Mensen hebben last van een informatie-overload. Het helpt als je data kunt presenteren in een overzichtelijk dashboard, zodat de juiste beslissingen snel kunnen worden gemaakt.
De mogelijkheid om te kiezen. Als klant hebben we de mogelijkheid om online te bankieren, (toch) een bezoek aan de bank te brengen of geld onder een matras te bewaren. Het gaat erom dat we nog altijd een keuze hebben. Dat geldt ook voor it. Unit4 heeft onlangs vierhonderd managers ondervraagd en daaruit bleek dat veruit de meeste bedrijven de voorkeur geven aan een hybride benadering van cloud computing. Over vijf jaar verwacht 88 procent van de klanten dat een deel van hun systemen in de cloud draait.
Ook al zal cloud computing de norm worden, toch willen organisaties de keuze houden en niet vast zitten aan één it-strategie. ‘Cloud, your way’ is de keuzevrijheid van de toekomst.
Een mooie schets van een brave new world.
Overigens zijn we dank IT nog nooit op zo massale schaal bespioneerd en gekontroleerd, o.a. door een minister van justitie die het maar lastig vindt om zich aan europese wetgeving te houden.
Is dat ook een “verbetering” zoals TV’s die kontroleren welke kanalen je bekijkt (Samsung) of die jou bekijken.
De huidige keuzevrijheid doet me denken aan de keuzevrijheid van de DDR.
Persoonlijk denk ik dat titel verkeerd is, IT maakt dingen makkelijker maar niet altijd beter. Keerzijde ervan is namelijk een afnemende privacy doordat apparaten aan de persoon gekoppeld worden. Fantastisch dat we banksaldo binnen een seconde kunnen controleren maar dat kan belastingdienst dus ook, leuker kunnen we het niet maken maar makkelijker wel was dan ook vooral bedoeld voor de fiscus zelf. Dezelfde omgekeerde belofte zie je ook bij de VVD, ze beloven je €1000 maar beroven je eerst van het dubbele. Voordat sommigen over de politiestaat beginnnen dus misschien goed om eerst eens te kijken naar de belastingstaat waaraan druk gebouwd wordt.
Die sigaar uit eigen doos geldt helaas ook voor een heleboel van hier aangehaalde voorbeelden want de proces- en datamining mogelijkheden worden niet alleen gebruikt door de overheid. Aangaande opmerking van hybride cloud in de context van klanten is het natuurlijk maar de vraag wie je het vraagt, de klant van de klant kan bijvoorbeeld heel anders oordelen over al die zogenaamde verbeteringen. Dat je de digitale sporen van een zakelijke transactie met China liever niet in een Amerikaanse cloud hebt geldt tenslotte ook steeds vaker voor de handel met Duitsland. De ‘follow the money’ attitude mist dan ook nog een K, het is namelijk hoogst twijfelachtig of we over 5 jaar nog hetzelfde denken over beloften van de cloud als nu.
Kan me vergissen natuurlijk maar dit jaar werd idee van EPD in de cloud afgeschoten, de zeggenschap over gegevens wordt een steeds belangrijker gegeven in de keus van de oplossing of de aanbieder. Keuzevrijheid gaat hierbij niet om het middel maar de informatie en daarbij gelden straks heel andere regels, de ‘sociale collloboratie’ lijkt met de steeds luider klinkende roep om klokkenluiders dan ook een heel andere kant op te gaan wat hier geschetst wordt. En mogelijkheid om te kiezen wordt zoals de andere reactie al stelt steeds kleiner, recentelijk ingevoerde privacy-toetst schiet nog schromelijk tekort als we kijken naar de cijfers.
Afgelopen jaar zijn de gegevens van meer dan 5 miljoen Nederlanders ‘gelekt’ wat als ik het fiscaliseer met de toekomstige boetes neerkomt op een paar miljard Euro voor de pot algemene middelen. Voordat we ons ‘rijk’ gaan rekenen moet er
echter een correctie gedaan worden omdat leeuwendeel voor rekening van de overheid zelf is en deze nog een ‘verlaat gevangenis zonder te betalen’ kaartje heeft in het monopolie van informatieverzamelingen. Gezien onderdeel informatie presenteren met impact vraag ik me af in hoeverre het kind van de rekening weet heeft van de werkelijke cijfers. Dashboard als Rijks ICT-dashboard is namelijk even veelzeggend als minister van informatie van Irak tijdens het regime van Saddam Hoessein, een persiflage van de werkelijkheid dus.
De genoemde information overload is dan ook eerder een kennisgebrek, millenials zijn ronduit te classificeren als dom omdat meesten de rekentoes niet weten te halen. Ze verwachten dus vooral antwoorden op vragen die ze zelf te moeilijk vinden om te beantwoorden als ik – volledig empirisch – kijk naar paniek die in ogen te zien is als ik contant betaal met wat extra munten om op mooie papier bedragen uit te komen.
..en dan hebben we het nog niet eens over de banenverliezen gehad.
Jan en Ewout zijn optimisten.
2015 zal ook het jaar zijn van encryptie en een hele opkomende markt voor privacy vriendelijke producten.
Ook zal men verder werken aan een ‘cashless society’ en voorzichtige stappen zetten om het chippen van mensen op grote schaal te introduceren. Er zijn wereldwijd al projecten met daklozen aan de gang.
In die context kunt u de chip vergelijken met een gele davidster met bijhorende associaties.
@Johan
Je kletst als een kip zonder kop, privacy met een ‘cashless society’ is precies het omgekeerde van wat ik aan reactie geef als je even goed leest wat ik schrijf over het fiscaliseren van onze maatschappij. Wil niet rot doen maar kijk eerst even naar de koppeling tussen device en persoon met unieke identificatie van IMEI, rekeningnummer en BSN ten opzichte van een anonieme betaling van contant betalen.
Je krijgt dus één gele ‘davidster’ voor je uitzonderlijk domme reactie van mij aangezien ik allesbehalve optimistisch ben aangaande de privacy binnen het betalingsverkeer. Wat dat betreft zijn de Grieken heel wat slimmer met een economie die voor 80% op ‘zwart geld’ draait terwijl ze ons laten geloven dat alles met rode cijfers geschreven wordt.
Ewout, ha ha ha, je hebt alweer een goede start dit jaar en jij komt samen met Felix wat mij betreft in aanmerking voor de Spoelstra Comedy Award. Een gele davidsster….. oh oh oh. Maar zo gek vind ik niet wat Johan zegt dus ik heb er maar een paar corrigerende blauwwe sterren bij gezet, het toekomst visioen daar zit wat in.
Zo zit ik al tijden te denken aan de BCD, de Burger Controle Dienst. Een nieuw in het leven te roepen overheidsorgaan waarin alles samenkomt, gegevens van de Belastingdienst, het EPD, het DIS (alle DBC informatie), het UWV, de data bij de gemeentes, de AH bonus data en niet te vergeten al die gegeven over de leerprestaties van de kindertjes die nu verzameld is. Je noemt het, de BCD heeft het. Dat is pas Big Data en als we dan ook nog de rekenkracht van de Cloud gebruiken biedt dat prachtige mogelijkheden. Ik zie het al helemaal voor me: kost u meer dan u opbrengt? Dan komt u in aanmerking voor correctieve euthenasie! Ja, dat is natuurlijk erg ver gedacht maar als ik wel eens lees dat de motto’s zijn ‘meten is weten’ of nog erger ‘vertrouwen is goed, controle is beter’ (Stalin!) dan maak ik me geen enkele illussie over de controle, registratie en regel drift van overheid en bedrijven. We gaan met onze zorgverzekeraars al hard die kant op. Nu zal het nog zo een vaart niet lopen, de overhead en de kosten zijn iedere geval gigantisch. Overigens, medewerkers van de BCD dragen een uniform!
@Louis
Volgens mij bedoel je de Burger ‘Veiligheids’ Dienst. Wel de correcte newspeak handhaven.
@Ewout
Rustig maar. We zitten in hetzelfde kamp. Alleen ben ik een paar stappen verder omdat ik de ‘roadmap’ van TPB toevallig al ken. Ik meldt het alleen maar zodat het idee bij mensen blijft hangen zodat als er daadwerkelijk dit soort plannen openbaar raken men een herkenningpunt heeft en de achterliggende redenen ook snappen.
IT zelf is techniek en op zichzelf neutraal. Maar hoe dit ingezet wordt is inderdaad twijfelachtig en wij als specialisten horen daar terecht kanttekeningen bij te plaatsen. Maar dan is de vraag om niet als Peter aangezien te worden a la Peter en de wolf.
Op basis van dit verhaal kan je constateren dat app’s met een majeure uit/aan knop de toekomst hebben. Volgens zou de titel beter het woordje verandert ipv verbetert kunnen bevatten. Niet elke verandering is een verbetering.
In een wereld met alles en iedereen online, minutieus gevolgd en getraced wordt het tijd dat we weer gaan inzetten op sociaal communiceren met elkaar, waarbij we alles om ons heen uit kunnen zetten.
Dit bericht mag niet ontbreken, toch die BCD:
http://webwereld.nl/overheid/85023-privacy-volgende-slachtoffer-van-charlie-hebdo-aanslag