Big data zijn een veel gehanteerd begrip en in discussies blijkt dat er nog heel verschillend gedacht wordt over wat het nu precies zijn. Over één ding is iedereen het wel eens: ‘het is een bron van informatie die tot nu toe nog te weinig wordt gebruikt in steden’. Dit terwijl big data een stad slimmer kunnen laten werken op het vlak van planning en uitvoering van thema’s als economische groei, gezondheidszorg, veiligheid, energiegebruik en verkeersregulering.
Juist door verschillende soorten informatie te ontsluiten en te koppelen ontstaat meer en beter inzicht hoe te handelen en weten we sneller wanneer omstandigheden zich wijzigen. Door de toepassing van big data analytics kan proactief worden ingespeeld op deze veranderingen en kunnen we zelfs leren voorspellen welke veranderingen plaats gaan vinden. Hiermee ontstaat ook de mogelijkheid om nieuwe diensten te creëren op basis van de verzamelde (on)gestructureerde informatie.
Verkeersvoorspellingen
Een goed voorbeeld hoe big data tot beter inzicht kunnen leiden zijn verkeersvoorspellingen waarbij sensorinformatie van verkeerslichtsystemen, wegkantsystemen en mobiele telefoons wordt gecombineerd met informatie over het weer, evenementen, (verkeers)incidenten en alternatieve vervoersmogelijkheden.
Door deze data te combineren en in te voeren in een ‘zelf lerend’-model kan de verkeerssituatie in een stad al tot een aantal uren vooraf feilloos worden voorspeld. Door aansluitend deze resultaten te combineren met informatie over bijvoorbeeld parkeren en alternatieve vervoer opties, ontstaat de mogelijkheid voor een nieuwe, actuele verkeersinformatiedienst in de stad. Ook kunnen op deze wijze, proactief, alternatieve mobiliteitsdiensten worden geboden om de verkeeroverlast in die stedelijke gebieden te reduceren.
Veiligheid op straat
Een ander voorbeeld is om door de combinatie van big data uit verschillende bronnen veiligheid in het uitgaansleven te verbeteren. Door actuele gegevens in te winnen – zoals het aantal mensen in een straat, de gemiddelde snelheid van wandelen, geluid en pieken in geluid in de openbare ruimte – en de combinatie hiervan met bezoekersinformatie van kroegen en clubs, vormt zich een beeld over de situatie op straat en in die uitgaansgelegenheden.
Door deze informatie weer te combineren met informatie die verkregen wordt via social media (zoals bijvoorbeeld Twitter), ontstaat er een beeld wat bezoekers zien, horen en vinden van de situatie op straat. Deze gecombineerde informatie is een bron voor acties die in het kader van zorg voor veiligheid genomen kunnen worden. Acties kunnen de-escalerende maatregelen zijn zoals het aanpassen van de straatverlichting met lux/lumen instellingen, het richten van straatcamera’s of de inzet van de politie.
Ook voor het stimuleren van de economische groei, zijn big data goed inpasbaar. De integratie van smartphones en Wi-Fi is bijvoorbeeld een belangrijke bron van informatie voor grote winkelketens om het klantgedrag te analyseren en de omzet te maximaliseren. Daarnaast kan een stad met big data en stads-Wi-Fi het winkelende publiek verleiden om de lokale middenstand te steunen met aankopen. En daarmee is de stad een nieuwe bron van gegevens die kunnen worden ingewonnen om tot betere informatie en nieuwe diensten te komen.
Albert H. Seubers, hoofd global strategy & business development IT in cities bij Atos
Deze blog is ook te lezen in GOV magazine nummer 7.
Even voor de lezer. Dit verhaaltje geschreven met een positieve insteek met een vleugje commercie heeft het wel over een milde vorm van Big Brother.
Mensen op straat die via camera’s, microfoons aangestuurd worden om niet te lang dronken op straat rond te hangen. En mensen volgen in het openbaar. Wat op zich al lastiger wordt als die mensen voor het systeem ook persoonlijk bekend zijn. (Wat strijdig is met de wet op bescherming van persoonsgegevens.)
Een gemeente kan ook zaken wat nauwkeuriger gaan bekijken zoals:
Bezoek van de vuilstort door de personen. En ook bijhouden wie er wel erg vaak puin komt storten en dus misschien wel zwart bijklust als bouwer. Kijken waar welke parkeertarieven het meest effectief ingezet worden.
Als samenleving en wij als ITers horen toch wel iets meer stil te staan bij dit soort ontwikkelingen. En ons dus ook af te vragen in hoeverre deze middelen ook wenselijk zijn en we die niet zomaar blind gaan ontwikkelen. Want de drang om alleen maar meer controle uit te kunnen oefenen via techniek en deze Big Data zal alleen maar toenemen.
IK ben het eens met Johan. Onmiddellijk bekruipt je het gevoel van de totalitaire staat. De komende jaren zullen lastige besluiten genomen moeten worden. Controle instanties in het leven roepen zal ook de oplossing niet bieden, gezien alle (ontbrekende) succes story’s.
Betreffende de veiligheid op straat kan ik dit verhaal vrijwel meteen naar het rijk der fabelen sturen, het is allemaal weinig preventief. Zo kreeg ik als geregistreerde hondenbezitter al een schrijven waarin ik gevraagd werd om actief mee te werken aan de veiligheid door te ‘patrouilleren’ tijdens het dagelijkse uitlaten. Aangezien de overheid verzaakt in haar primaire taak heb ik daarom om ontheffing gevraagd voor zowel de blaftax als de wapenwet. Oftewel waarom dan niet direct het geweldsmonopolie terug leggen bij de burger in de vorm van ouderwetse schutterijen als je niet in meer blauw op straat wilt investeren.
Ik haal dit even aan omdat dezelfde gemeente dus wel geld spendeert aan BOA ‘hondenpoep’ om zodoende middels boetes de kas aan te vullen of andere manieren vindt om de burger te criminaliseren. Geheid dat dit ook zal gebeuren met het koppelen van allerlei databestanden, de overheid is berucht om het fenomeen scope creep waarbij ze je het ene beloven en het andere doen. Tot op heden zijn gemeenten nog niet eens in staat om hun huidige dataverzamelingen netjes te beheren dus slimmer zal het niet worden. En ik denk ook niet goedkoper of transparanter als ik overweeg dat gemeenten vooral voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Voor de duidelijkheid, Opstelten wist niet eens hoeveel agenten er werkelijk actief zijn en project Nationale Politie stevent rap af op een debacle dat zijn weerga niet kent. Kijkend naar de vele afstemmingsprobelemen binnen veiligheidsregio’s is het allemaal nog een lappendeken waar informatie nog weleens kwijt raakt of gewoon volledig onjuist (project X) geïnterpreteerd wordt. Big data als vorm van een soort abstracte veiligheid dus, vooral leuk om na de tijd wat overbodig geworden bestuurders van de straat te houden.
Het weer aanstellen van een schuttersgilde is nog eens niet zo’n gek idee. Iets wat de burgerij in verschillende regio’s van Mexico weer ingevoerd heeft. Die situatie daar is ietwat heftiger.
Maar waarom zou een gemeente tot in detail moeten willen besturen wat burgers kunnen en mogen? Dat is inderdaad de definitie van een totalitaire staat. En als zij geen tegengas krijgt dan zal zij hier gewoon mee door gaan of wij het willen of niet.
Nu zijn in de gemeentes de lokale partijen behoorlijk vertegenwoordigd. Door alleen al die partijen of u eigen partij bij te staan met de nodige IT kennis en achtergrond.
Of het voorbeeld van Brenno als wobbende journalist volgen om dit soort naïeve initiatieven aan te kaarten.
“Big-Data” past uit menselijk oogpunt gewoon beter bij het “Rijnlands model”, nu we dit soort nieuwe IT kennistoepassingen vooral uit “Angelsaksisch” gedreven perspectief moeten bezien, blijf ik vooralsnog behoorlijk kritisch ten aanzien van het toepassen ervan!
Volgens een programmeur van verkeerslichten wordt het verkeersbeleid hoofdzakelijk gebaseerd op politieke motieven en ook als je daar 999 Terabytes aan BigData toevoegt zal dat niet veranderen.