Responsive en adaptive webdesigns zijn vaak gebruikte termen. Responsive is vooral in opkomst en zal veelvuldig in gebruik genomen gaan worden, vanwege de verschaling van het scherm. Ook met een adaptive design kan de gebruiker een crm-systeem verschalen naar de gewenste grootte van het apparaat. Beide toepassingen zijn zeer handig voor het gebruik van crm-systemen op tablets en smartphones. Toch schuilen er verschillen tussen beide systemen.
Waar responsive design zich vooral richt op de content van verschillende schermen, is het met adaptive ook goed mogelijk om de functionaliteiten aan te passen van het crm-systeem. Met name in de wereld van de websites is responsive een veelvoorkomend begrip, waar webdesigners niet om heen kunnen. Op het gebied van crm is responsive uniek. Crm-leveranciers gaan inzien dat werknemers crm-systemen ook veel onderweg en thuis gebruiken op andere apparaten. Dit bevordert de efficiëntie van het werk en bovendien is een responsive crm gebruiksvriendelijker dan een adaptive crm. Met een responsive crm is het mogelijk om meerdere functies te benutten en aan te passen voor meerdere apparaten. Dit houdt in dat je slechts één aanpassing hoeft door te voeren, waarna de aanpassing in het gehele crm-systeem zichtbaar is.
Breekpunten zorgen voor verschaling
Het grote geheim van een responsive crm is dat de breekpunten (ook wel fluids genoemd) in het ontwerp veranderingen doorvoeren. Deze breekpunten zorgen ervoor dat de afmetingen in het scherm optimaal worden benut. Een adaptive crm maakt sprongen in plaats van dat het geheel vloeiend mee verschaalt. In tegendeel tot een responsive design blijven de breekpunten gelijk in het crm-systeem, waardoor de afmetingen gelijk blijven.
Een ander wezenlijk verschil is dat adaptive zich richt op het apparaat en de functionaliteiten. Bij een adaptive crm-systeem moet voor elk apparaat een aparte contentstrategie worden ontwikkeld. Dit brengt meer werk, tijd en geld met zich mee dan bij een responsive crm. Daarnaast moeten aanpassingen per apparaat worden doorgevoerd. Eén van de eerste crm-leveranciers die geheel responsive crm-systemen aanbiedt is Efficy met het xcrm-systeem.
E-mailfunctie geoptimaliseerd
Het xcrm-systeem beschikt over meerdere functionaliteiten, waaronder ook een e-mailfunctie. Dankzij het responsive ontwerp kan de e-mail in één keer worden geoptimaliseerd voor alle apparaten. Dit in tegenstelling tot een adaptive design, dat voor ieder scherm een nieuwe e-mail opmaakt. Hybrid coding brengt de wereld van responsive en fluid (breekpunt) samen. Dit is belangrijk, omdat bijvoorbeeld e-maildiensten als Gmail en Outlook ook meeschalen bij het raadplegen hiervan.
Responsive crm is op basis van de verschaalbaarheid, het gebruikersgemak en de kosten de ideale keuze en wint het op dat vlak van adaptive crm. Door alle functionaliteiten in het systeem aan te passen aan de wensen, kan de gebruiker in één keer alle functies goed zetten. Daarnaast beschikt het over een handige e-mailfunctie, die dankzij Hybrid Coding ook diensten als Gmail en Outlook optimaliseert en verschaalt.
De verschillen kun je eenvoudiger verklaren met het gebruik van mediaqueries en het gebruik van procentwaarden in plaats van pixel/em.
Ik verbaas me een beetje over de term “adaptive crm” want responsive of adaptive is van toepassing op alles dat via de webbrowser gepresenteerd wordt, het is per slot het resultaat van de cascading stylesheets.
Wat betreft de breekpunten klopt het dat die wel overwogen gekozen moeten worden, maar net zo goed is de minimumbreedte en de maximumbreedte van te voren te definieren. Wil je nog presenteren bij een schermpje van 320 pixel of anders om wil je een vol beeldscherm presenteren bij 2560 pixel, dat is afhankelijk van je toepassing (app).
Overigens is het gebruik van SVG voor grafische beelden in achtergrond aan te raden omdat die zonder kwaliteitsverlies schaalbaar zijn.