De media staan bol van nieuws over het betalingssysteem SEPA, zeker nu bekend is geworden dat de deadline is verschoven door de Europese Commissie.
Vaak is de tone of voice in de media over SEPA negatief. En helaas in veel gevallen terecht. De deadline nadert. Klopt. 80 procent van de Nederlandse bedrijven had twee maanden voor de oorspronkelijke deadline de overgang naar incasso nog niet rond. Klopt. Ondanks uitstel kunnen alleen last minute oplossingen bedrijven nu SEPA compliant maken. Klopt ook. Genoeg zaken die voor behoorlijk wat kopzorgen kunnen zorgen. Is het dan alleen maar kommer en kwel? En is er dan niets positiefs te melden over de SEPA-migratie? Ja, dat denk ik wel, want de migratie naar het SEPA-betalingssysteem kan je als ondernemer ook voordelen opleveren, vooral voor de bedrijven die al compliant zijn.
De hete adem van SEPA
Ruim tien jaar weten we dat SEPA er aan komt en toch hebben we het zo ver laten komen dat nog steeds niet iedereen volledig is overgestapt op het nieuwe betalingssysteem. Gelukkig is de druk nu even van de ketel, maar het is een verandering waarmee we moeten dealen, of we dat nu leuk vinden of niet. Uiteindelijk levert dit voor Europa belangrijke voordelen op.
Zo bevordert SEPA de concurrentiepositie van Europese banken en leiden de schaalvoordelen uiteindelijk tot lagere kosten voor bedrijven, winkeliers en consumenten. Bedrijven die de voordelen hebben ingezien en op tijd compliant zijn, kunnen veel winst behalen. Niet alleen omdat zij geen risico’s lopen op boetes en dergelijke, maar ook omdat zij nu tijd hebben om de interne processen eens onder de loep te nemen.
Traject is een opportunity
Het SEPA-traject biedt de kans om met een scherpe blik naar álle interne processen te kijken. Zeker nu je iets meer tijd hebt gekregen van de Europese Commissie. Je kunt bijvoorbeeld een analyse maken over welke processen eventueel goedkoper en efficiënter kunnen. Wellicht zijn er mogelijkheden om het vermogensbeheer meer te centraliseren? Of om bestaande applicaties aan te passen of te verbeteren? En kijk vervolgens ook eens met een kritische blik naar je huidige bank. Banken staan door de investeringen in SEPA zeker open voor onderhandelingen. Het zou een goed moment kunnen zijn om eens bij meerdere banken te informeren.
Je hoeft de SEPA-migratie dus niet alleen als een blok aan het been te zien. Wellicht wordt het SEPA-tijdperk wel jouw tijdperk met een vliegende start en een nieuw begin!
Ik kan me in verschillende zin wel vinden in deze publicatie. Het is een tikkeltje onzin, met een IT oog bekeken dan, dat er 80%(?!?) nog niet klaar zou zijn voor Sepa. Het is al een veel langer lopend traject immers.
Ik heb in een eerdere reactie ook aangegeven dat hier een opportunity ligt voor degene die daar eens naar zou willen kijken. Als IT professional heb je nu een hele mooie massagetafel, om het zo maar te stellen, al je zakelijke contacten eens te benaderen met de vraag of zij al zover zijn.
Indien niet, is het opstellen van een eenvoudig scenario voor je contact een mooie gelegenheid de banden met je contacten op een leuke manier eens aan te halen. Een dergelijke stap hoeft namelijk niet per definitie een betaalde dienst te zijn.
Goodwill en dank kunnen soms onbetaalbaar blijken.
NumoQuest heeft gelijk, 80% niet klaar na 10 jaar kunnen warmlopen, systemen en processen een klein beetje aanpassen? Tikkeltje onzin.
Uitstel omdat een klein deel niet klaar is, is overigens een hele slechte zaak. Dan laat het kabinet en de werkgeversorganisaties zich leiden door de zwaksten; heel slecht voor de economie. Zoiets hebben ze met de invoering van de Euro gelukkig niet gedaan.
Ben het met Jan-Leen ’t Jong eens dat een traject zoals het SEPA-traject een kans biedt om met een scherpe blik naar (alle) interne processen te kijken. Dat is net als bij het jaar-2000 bestendig maken van de infrastructuur. Omdat er toch geïnventariseerd moest worden, was dat het moment om naar de infrastructuur, beheer en nieuwe mogelijkheden te kijken. Helaas hebben heel veel bedrijven dat toen niet gedaan. Te druk met geld verdienen, om enkele jaren later onnodig extra harde klappen te moeten incasseren.
Bedrijven die het SEPA-traject nu nog steeds niet hebben afgerond, hebben hun interne processen duidelijk niet voor elkaar. Immers, als je er niet voor zorgt dat je kunt betalen en betaald kan worden, wat stel je dan nog voor als bedrijf? SEPA moet niet als een probleem gezien worden, maar als een lakmoestest. Als je als bedrijf het SEPA-traject nu nog, dus eigenlijk te laat afrond, dan dien je snel met het herinrichten van je business beginnen. Of proberen de inboedel te verkopen, natuurlijk.
Is de omstelling op SEPA niet net zo spannend als het bereiken van het jaar 2000?
Hoe spannend is het dat bankgegevens van van 7 posities (giro) naar 14 (of zo) posities gaan?
Dat is toch nauwelijks een “nieuw tijdperk” of beheersen we ons handwerk in de ICT niet meer?
@Jan
Het probleem zit hem niet in de techniek, het probleem zit hem in de nieuwe procedures omtrent de directe incasso’s en de nieuwe bericht formaten (geen clieop meer) waarin deze incasso’s worden aangeboden. Daarnaast veranderd de regelgeving ontrent de automatische incasso (incasseringstermijn gaat van 30 naar 5 dagen, de termijn waarin een B2C incasso teruggedraaid kan worden wordt verlengt, er wordt strenger gecontroleerd op de naam/bankrekeningnummer combinatie en er is expliciete toestemming nodig van een debiteur). Tevens veranderen cut-off tijden voor de betaalbatches.
Kortom, het grootste probleem zit bij de directe incasso, niet bij het nieuwe rekeningnummer formaat.
Ik heb de afgelopen tijd het nodige gelezen over SEPA en verbaas me nu over de opmerking “Zo bevordert SEPA de concurrentiepositie van Europese banken en leiden de schaalvoordelen uiteindelijk tot lagere kosten voor bedrijven, winkeliers en consumenten.”
Ik ben bang dat vooral de consumenten niets van deze lagere kosten zullen merken, het uiteindelijke kostenvoordeel zal de bank niet doorberekenen aan de comsument.
@Jan,
Nee, ik denk het niet, dit is gewoon een “laat de boel maar barsten verhaal”.
België heeft er geen last van, die zijn al jaren SEPA compliant, simpelweg omdat alles daar al via de IBAN nummers verloopt. Ook nationaal betalingsverkeer.
Snap gewoon niet waarom het in NL zolang heeft moeten duren. Hoorde laatst zelfs een verhaal van banken die gewoon weigeren om eraan mee te doen.
Waar sta je dan als klant/leverancier? Dan kun je toch geen kant op?
@Corne,
In België doet men het nationaal betalingsverkeer via IBAN? Ik weet niet waar je dit op staaft, maar dat is echt niet waar.
In België worden ook alle binnenlandse betalingen via niet-IBAN-rekeniningen met 12 cijfers gedaan. Wij zijn als softwarebedrijf inmiddels een jaar bezig om onze klanten in België te helpen met de overgang.
@JorisM Nou dat verbaast me nou niet, ik snap ook niet waarom je nu voor intern betalingsverkeer dat IBAN nummer nodig heb. En nog, ik meen dat ik nog steeds het normale rekeningnummer in kan vullen, de conmputer vult het voor je aan.